Juldagspromenad

... för att skaka ner julmaten! :)

Kring nollstrecket och en blek vintersol - härligt att komma ut en stund. Syrran jobbar delad tur idag (06.30-11.00, 15.00-21.00) så vi passade på när hon var ledig mitt på dagen.
   
 

Julmaten, ja. Så här såg vårt julbord ut:

     

Idag har mamma och pappa ätit lutfisk (jag och syrran höll oss till rester från gårdagen), och imorgon blir det revbensspjäll. Och ikväll bjuder vi syrran på Ris á la Malta när hon kommer hem från jobbet!

Julklappar? Jo, det fick jag. Många! :) Bland annat är jag nu stolt innehavare av både vattentätt kamerafodral och dito ryggsäcksfodral av märket Haglöfs, så hädanefter skall väl packningen hålla sig torr när jag går till jobbet i ösregn...

Till julaftonstraditionen hör att titta på Kalle Anka och hans vänner kl. 15 - tror ni inte att jag nickade till mitt under programmet! När det var slut sa jag lite förtörnat "hade de plockat bort Robin Hood i år, det går ju inte - han ska ju vara med!" "Jamen, det var han!" svarade föräldrarna unisont... och jag var tvungen att erkänna att jag nog sov just då. Hmpf! Sen blev det dock fart på oss - vi satt och spelade frågespel och hade himla kul åt att någon (jag säger inte vem) i familjen hade suttit och pluggat på svaren... Kan meddela att jag höjt min allmänbildningsnivå rejält - vet nu t.ex. att den första tvättmaskinen kom 1855, att det inte finns säkra belägg på att ormar kan bli över 10 meter långa, att huden är kroppens största organ samt varför en mikrovågsugn inte kan värma upp en tom tallrik. I tillägg till vem som uppfann dieselmotorn, vad bikinin uppkallats efter och vilken uppfinning Hiram Maxim var involverad i. Hur länge jag kommer ihåg det jag lärt mig är dock en öppen fråga...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0