En toppenhelg

... och det i flera avseenden! :)

Jag åkte alltså till Mo i Rana efter jobbet i fredags för att hämta min kompis och kollega Eva som suttit på bussen hela dagen för att ta sig till Norge. 

Jag var ute i god tid och stannade och njöt av utsikten över Ranfjorden: 

image270

Tog en sväng ner till vattenbrynet när jag parkerat bilen, och hann även med att köpa årets första julklapp innan Swebus linje 300 rullade in i stan.
                                        

Programmet för helgen var vi helt överens om: ut och gå på tur. Att det var grått och kom några regnstänk emellanåt bekymrade inte oss - med regnkläder och sticketröjor var vi rustade för det mesta! :)



På lördagen gick vi från Kulstadlia ner till Halsøya, så upp till TV-tornet på Dolstadåsen där vi pausade med mackor och frukt medan vi njöt av utsikten. Sen vidare ner mot centrum, en sväng längs Sjøgata, via Elkem Aluminium tillbaka mot Kulstadlia. En nätt promenad på fyra timmar och nånstans mellan en och en och en halv mil... Efter det tyckte vi att vi förtjänade att ta det lugnt, så vi bänkade oss i TV-soffan med vindruvor, clementiner och choklad och såg på Indiana Jones! (vi hann med alla tre filmerna under helgen: ettan håller hyfsat än, tvåan känns tveklöst föråldrad och innehåller ett hopplöst fruntimmer som inte tillför handlingen ett dugg, trean är riktigt sevärd - främst tack vare en suverän Sean Connery)

Söndag och ny tur - först spanade vi in de nybyggda villorna på Rynesåsen (vilka hus! vilken utsikt!), sen fortsatte vi uppåt mot Hjartåsen. Där snubblade vi över Vefsn videregående skoles trimkasse - brevlåda med en anteckningsbok i, där man fyller i att man varit på tur. Sen deltar man i utlottning av bl.a. en cykel! Fast ärligt talat behöver jag inte en ny, det räcker så bra med den jag har... :)

          
   

Vi varvade som sagt turerna med att se på film - men inte bara med en äventyrlig Harrison Ford. Söndag kväll njöt vi av Jane Eyre, versionen med Samantha Morton som Jane och Ciaran Hinds som Mr Rochester. Den tål att ses flera gånger! (... och ja, det har jag gjort - minst fem...)

Igår jobbade jag halva dagen, tog sen ut kompledighet - och vi gav oss ut på ännu en tur! Denna gång till Mosåsen - vi gick väl en mil eller så även denna dag, och kunde bl.a. beskåda E6:an från ovan...:

   

Och... såklart - en film på kvällen. Love actually, brittisk feel-good med en radda fenomenala skådespelare. Något motvilligt insåg vi att det sedan var dags att sova, för att ha en chans att vakna när väckarklockan började skrälla 04.00 imorse. Vi tog oss upp, med ögonen i kors, och lade iväg norrut för att passa bussen med destination Umeå med avgångstid 06.25. Eva åkte österut och jag vände tillbaka mot Mosjøen - hann till jobbet i precis lagom tid. Det har gått bra att jobba idag - men nu börjar jag känna av den korta natten. Bör nog lägga mig snart...

Eva - kul att du kom och välkommen åter!!!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0