Uppdatering

Jo, som sagt - jag tog mig tillbaka till Mosjøen utan missöden!

Det var regnigt och grått i Umeå när jag åkte. På väg ut ur stan passerade jag Noliahallarna där befolkningsstatistiken uppdateras kontinuerligt. Med sina 111.955 invånare är Umeå kommun bra mycket större än Vefsn där det bodde 13.424 människor vid årsskiftet. Men storleken är inte allt...

image744

Förresten, jag var förbi på Coop och provianterade - och kom i midsommarstämning, för dels reade de jordgubbar för 4,90 litern (!!!!), dels köpte jag en svensk flagga för att kunna vifta fram de blågula till seger den 12/4 när skidtävlingen Bysprinten går av stapeln i Mosjøen med bl.a. Björn Lind på startlinjen. Heja Sverige! :)



Fast jordgubbarna var ganska sura.

När jag närmade mig Tärnaby sprack molntäcket upp och det blev en fantastiskt fin eftermiddag. Dock var jag nästan den enda som var på väg västerut verkade det som - mötte MASSOR av bilar på väg åt andra hållet, varannan med skoter på släp. Slut på påskledigheten...

image746

image747

image748

Och så några språkliga krumelurer igen: fnissade gott när jag äntligen fattade att "telehiv" är detsamma som tjälskott... Och min morbror hade hemskt roligt åt att kamouflagedräkterna här i landet (sådana där vita man använder på vintern) kallas "forsvinningsdrakt" - en sån vill han ha, då har inte småviltet en chans när han beger sig ut och jagar! :)
Håller på att läsa Drageløperen / Flyga drake av Khaled Hosseini och där snubblade jag över "sprettert" som betyder slangbella. Och till sist: "fortau". Vad? Jo, trottoar!

Har jag sagt att tåget går rätt genom Mosjøen? Lokföraren tutade precis när jag knäppte bilden, jag undrar om det var åt mig...?

image752

Vårfint i Kulstadlia igår eftermiddag:

   

Imorse var det både blåsigt och regnigt så jag tog bilen. Nu strålar solen... jag ska skynda mig ut och njuta av vädret. Sitter kvar på jobbet och bloggar, datorn hemma tjafsar igen. Köpte en förstärkningsantenn på Clas Ohlson i Umeå, men kan för mitt liv inte räkna ut hur den ska monteras. Finns inget uttag på datorn som passar! Eller så är jag helt enkelt för oteknisk. Hmpf.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Du får spørre gutta på IKT om hvor du skal plassere antennen. De bør jo vite det.

2008-04-02 @ 10:36:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0