Vår i Vefsn

Riktig vårkänsla här idag - till skillnad från hemma; mamma rapporterade just att det snöat en decimeter under dagen och att det väntas ytterligare nån decimeter kommande natt. Kulingvindar gjorde att pappa fick guppa på Kvarken över en timme imorse, då färjan tvingades kryssa. Hm. Här i Mosjøen skiner solen från en blå himmel! Fast OK, det ska erkännas att det blåser lite kallt.

Jag försöker komma ihåg att Nordland inte är Sogn & Fjordane - att jag alltså inte kan vänta mig samma vår som i Sogndal där fruktträden närmast exploderade i blom. Numera befinner jag mig faktiskt bara femton mil från polcirkeln. Och jag antar att den nordnorska våren liknar den nordsvenska - om man försover sig en morgon har man missat den... :)

image763

     

Fotbollssäsongen har tydligen dragit igång!

image764

PS. Mera fint främmande - nästa vecka kommer kunnskapsministern till Mosjøen. Och han ska äta lunch på vår skola!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0