Marco Elsafadi

Igår var Marco Elsafadi här på skolan. Han är 32 år, född i ett flyktingläger Libanon, uppväxt i Berlin, kom till Norge som 10-åring och är idag basketspelare i den norska elitserien. För åtta år sen startade han New Page, som arbetar med att hjälpa ungdomar som har det kämpigt och har hamnat på glid. Han har fått pris som Årets idrottsförebild och rosats för sitt arbete med ungdomar. Och igår besökte han alltså Mosjøen. Han höll ett föredrag för åk1, så ett för åk2+3, och på eftermiddagen ett för alla oss i personalen. Eftersom biblioteket ligger intill matsalen, där det hela föregick, hörde jag en del från föredragen han höll för eleverna. Och det råder inga tvivel om att han nådde fram till dem!
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Nu kämpar den sista snön på Øyfjellet en hård kamp. Inte mycket kvar...



(ser ni den pyttelilla vita pricken längst upp?)

Rätt häftigt när molntussarna maskerar nästan hela fjället:



Man kan nästan låtsas att Øyfjellet inte existerar...! :)
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Till sist: ett reportage från en öde ö i Atlanten. Eller vaddå öde förresten - det bor ju faktiskt två
människor där! :)
En vacker dag när jag får ordning på scannerfunktionen på min skrivare (tekniska problem - eller möjligen oteknisk installatör... hm) ska jag lägga ut bilder från resan jag gjorde sommaren -96 till Island och Färöarna. Regn och rusk och grått mest hela tiden, men ändå en helt förunderlig resa. Det enda jag i efterhand kunde anföra på minuskontot var kulingvindarna på Atlanten som gjorde att jag mådde tjyvtjockt under den sisådär 20 timmar (!) långa resan från Seyðisfjørður på Island till Tórshavn på Färöarna. Jädrar vad det gungade! Och inte mådde jag bättre av att de tyska fotvandrare jag delade hytt med dels hängde alla sina våta ullsockar på tork, dels satte igång med att koka vita bönor i tomatsås på spritkök inne i hytten. Uuuäck!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0