På fest

Ikväll har jag varit på fest! Sammanslagningen av gymnasieskolorna i Vefsn kommune markerades medelst festafton på anrika Fru Haugans hotell. Vi var nog en bra bit över 200 personer! Supergod mat: förrätt med parmaskinka och pepparkryddad melon, huvudrätt med renstek och potatisgratäng, och så karamellpudding till dessert. Rektorn höll tal, och senare på kvällen blev det dans. Förresten; den pågår med all säkerhet ännu!! Jag dansade ett par danser, satt och pratade med kollegorna dessemellan - men framåt tolvsnåret var jag redo att åka hem. Dels är så här stora fester med massor av folk man inte känner (även om vi numera är kollegor allihop) inte riktigt nåt för mig (nåt partylejon blir jag aldrig), dels har jag lyckats (för vilken gång i ordningen... suck) att dricka för lite vatten under dagen och då kommer huvudvärken som ett brev på posten. Så det kändes som en god idé att bege sig hemåt. En av kollegorna hade samma tanke, så jag erbjöd honom skjuts. Varpå ryktena började surra innan vi ens hunnit ut genom hotellentrén... men var lugna, han fick lift och sen var det inte mer med det! :)
_ _ _ _ _ _ _ _

Gänget på Vefsn videregående skole (ja ja, Mosjøen videregående skole, avdeling Kippemoen) gillar att sjunga allsång. Varje gång man har personalfest, är det en sång som alltid finns med. Och naturligtvis sjöng vi den ikväll också! Den är skriven av Halvdan Sivertsen, melodin är jättefin och texten lyder som följer:

Venner

Å berre vær i lag igjen
E vi som før, kor ska vi hen?
Vi tar en skål førr det som va
Førr gammel tru, førr alt vi sa.
Førr alt vi e uenig om
Førr lys og luft tell mørke rom
Der vi kan se vårt eget svik
Vi e forskjellig, vi e lik
Og vet at

Hver gang vi møtes, har vi det bra
Vi e venna førr livet
Sånne e gode å ha

Her mase ingen om suksess
Hvis du e trist, så e du det
Og kommer tåran la dem renn
Tell du ser lys og land igjen

Hver gang vi møtes osv

Om vi e lat, om vi e lei
Og sku sagt ja der vi  sa nei
Om vi e sur, om vi e sær
Blir det førr tøft, så e vi der

Så finn et krus og slå dæ ned
Her kan du være den du e
Her finnes trøst, her finnes tru
Vi lev i samme drøm som du

Hver gang vi møtes, har vi det bra
Vi e venna førr livet
Sånne e gode å ha
_ _ _ _ _ _ _ _

Och nu bör jag verligen gå och lägga mig. Godnatt!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0