Många böcker blir det!

Nu kan eleverna komma! Vi väntar visserligen fortfarande på flera hundra läroböcker, men det håller ändå på att fyllas upp...  Jag har inte räknat, men tippar på att det är sisådär 1800 böcker som ska lånas ut till eleverna som går åk 2 och 3. Förstaårseleverna måste köpa böcker även i år, men från nästa år ska de också inlemmas i utlånsordningen. Och var vi då ska få plats för alla böcker vete gudarna... :)

     

Nya bostadsrätter mitt i centrum. Borde det inte vara straffbart att bygga så fula hus?!? Bajsfärgade, till råga på allt...:




_ _ _ _ _

Språkhörnan:

dampveivals = ångvält
finlandshette = rånarluva

I Norge sätter man a:et först i gurka!



(och ja, folk tittar undrande på en när man fotograferar grönsaksdisken i mataffären...)

Kommentarer
Postat av: Anonym

ja.... Vi säger ju "engurk" istället för "agurk". Lika men tvärtom./SoP

2008-08-12 @ 21:59:52
Postat av: Jenny

He he, det har ni rätt i! Gurkan är manlig i Norrland och kvinnlig i Norge! :)



För er som undrar: i norra Sverige säger man ofta t.ex. (e)n'Rune och a'Svea - alltså ett "könsbestämningsprefix" (om man nu kan kalla det så???) där n:et alltså föregår maskulina ord (+reale-ord, inser jag just) och a:et feminina.



Herregud, var det nån som begrep nåt??



Kanske jag borde ha en norrländsk språkhörna också...? :)

2008-08-13 @ 08:15:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0