Översvämning och språkproblem

Ovädret har dragit förbi - jädrar, vad det regnade och stormade igår! Flygplatsen fick stänga och ute längs kusten var det bara en enda bilfärja igång, mellan Sandnessjøen och Dønna.
Jag ska till Bodø imorgon (kurs igen - denna gång om katalogsystemet Aleph) - men frågan är om tåget går. Det är översvämning längs banan norr om Mosjøen. Nattåget fick ställas in, återstår att se om vattnet runnit undan innan imorgon. Bara att hålla tummarna.

Vet inte hur många gånger jag skrivit att jag ska sluta kommentera vädret. Det går inte! :)
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 

För en svensk, vad är det som är krångligast när det gäller norska språket? Jag vet inte, men ett bekymmer är de där orden som låter precis som på svenska men som betyder nåt helt annat. Och det finns en del sådana...

Norska:       Svenska:
mangel       brist
by               stad
grend          by
kasse          låda
le                skratta
is                glass
glass          glas
mugg          mögel
tilbud           erbjudande
kjole            klänning
rolig             lugn
trist             ledsen, ledsam

... och titta vad som står längst ner på omslaget till den norska utgåvan av Hamburgare och cocacola av Gull Åkerblom:



Lugn, bara lugn! Det är inte värre än om det skulle stått Bonniers eller Norstedts - det är helt enkelt ett förlagsnamn!

(... för den som undrar: det där ni trodde att det betydde, det heter samleie på norska...)
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Fixade en liten "böcker som blivit film"-utställning före helgen. Redan flera som stått och bläddrat i böckerna - och flera som lånat! Och äntligen börjar vi få lite ordning inne på kontoret - men fler hyllor ska det bli. Just nu avvaktar vi den nya lånedisken som byggeleverna tagit på sig att fixa - när den är på plats kan vi fortsätta omförflyttningen/färdigställandet av hyllor, arbetsplatser, myshörna i magasinet med mera. Jag hade nån slags förhoppning om att allt skulle vara klart till världsbokdagen (23/4) men inser att det nog blir svårt. Tidsoptimist, som vanligt...
 
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Mamma efterlyste bild på soffan hemma. OK, här kommer den:

 

PS. Vet ni vad de kallar häftmassa här i landet? Skoletyggis!
(ja ja, man kan säga heftemasse också... men det låter inte lika kul!)

Kommentarer
Postat av: jenny e i ume

hehe, jag det förlaget verkar vara ett roligt förlag att jobba på! jag måste bara kommentera saltfjellet- där skumpade jag bokbuss vår sista termin på universitetet. jag och åsa wilén drog ju åstad till mo och min uppsats handlade ju om mobila bibliotek, så det var bara att sätta sig bredvid den glade busschauffören och åka vindlande smala vägar...

2008-05-06 @ 13:59:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0