20 646

... så många steg tog jag idag från det att jag lämnade lägenheten tills jag kom hem igen! Fast det skall erkännas att det var ganska korta, haltande steg på slutet. Ont i foten. Och stumma ben. Har för dålig kondition! Ska en sväng på stan imorgon och har bestämt mig för att det blir buss (minst) ena vägen...

Ikväll var det en "informell fest" (typ knytkalas) på jobbet. Det hade säkert varit kul - vi har, som jag flera gånger konstaterat, väldigt bra stämning på skolan - och jag hade tänkt gå. Men jag blev bara alldeles för trött. Borde nog tagit bilen på jobb idag... 

Har halvsovit i soffan men i alla fall fått med mig att det var ett troll som vann kvällens deltävling i den norska schlagerfestivalen. Jisses. Tänk Lordi kombinerat med Roger Pontare och Gimli från Sagan om Ringen. På ett ungefär. Och så har jag sett delar av Nytt på nytt, som är den norska versionen av Snacka om nyheter. Rätt kul, men jag missar en del poänger när jag inte känner till personerna som det pratas om.

Hade avslutning på ett läsprojekt idag, och lät eleverna fylla i en utvärdering. Själv tycker jag att en del funkade bra men att annat definitivt kan förbättras. Eleverna verkar överlag nöjda (men å andra sidan vet jag inte om de törs skriva nåt annat när jag samlar in enkäterna efteråt...?) - en elev konstaterade att det var skönt att slippa de vanliga lektionerna... En annan skrev att han/hon aldrig trott sig kunna hitta en bra bok att läsa - men efter ett av mina bokprat gjort just det (hurra!). Och en tredje konstaterade att jag är en "snäll bibliotekarie". Jämfört med...? Nä, skämt åsido, det är förstås jättekul att höra. För en del av poängen med läsprojekt och annat är ju att eleverna ska känna att de är välkomna till biblioteket och att de vågar fråga om sånt de funderar på. Och tycker de jag verkar snäll så törs de kanske komma till bibblan?

Apropå nåt helt annat - visste ni att det bor 16 615,4 personer per kvadratkilometer i Monaco? Och att 10% av statsinkomsterna i San Marino kommer från försäljning av frimärken? Syrran hade med sig en alldeles fantastisk bok förra helgen - Geographica:

    (hittade bara det tyska omslaget på nätet)

Fullspäckad av såna där grejer som klistrar sig på min hjärna! :) Atlas och uppslagsverk över världens länder är undertiteln, och här presenteras fakta om alla länder, territorier och självstyrande områden. Till och med lilla Pitcairn med 42 invånare har fått ett eget litet avsnitt! (en ö på 47 kvadratkilometer som ligger i södra Stilla havet och är en brittisk kronkoloni, för den som undrar)
Av nån anledning tycker jag det är mycket intressantare att läsa om små udda ställen än de stora staterna. Såg i en TV-tidning häromdagen att jag delar denna fascination med en av bröderna i Ylvis. För er i Sverige som undrar vilka de är: Ylvis är bröderna Bård och Vegard Ylvisåker som gjort knallsuccé med revyer/shower och nu är programledare för Norges herligste, en norsk variant av 100 höjdare (eller vad nu programmet hette med Filip&Fredrik som åkte runt i Sverige och träffade udda människor). När jag fick jobb Sogndal för 10 år sen tog jag över efter Ylvis farmor (mormor?) som gick i pension. Kanske borde bett henne om autograf? Får göra det nästa gång jag hälsar på i Sogndal!

Jag mötte Lassie
... :)

Oj då, nu börjar jag spåra ur. Bäst att sluta innan jag tjorvar in mig i nåt konstigt resonemang... God natt!

Kommentarer
Postat av: Tor Audun

https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/

Fin link til en side som inneholder mange fakta om verdens land. Spennende med en informativ CIA side.
Du skulle prøvd deg som kåssør med dine funderinger
Du får ha en god helg.

2008-01-26 @ 00:47:04
Postat av: Jenny

Takk for tips!
Gjett hva jeg akkurat har funnet ut: boka jeg har fått har hentet nesten all statistikk-info fra CIA-siden... :)

2008-01-27 @ 16:11:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0