Snöbrist

Tja, jämfört med Örnsköldsvik där det rapporteras om gråväder, slask och halka ligger vi bra till här i Mosjøen - även om minusgraderna idag fått ge vika och det just nu är +1 (och enligt meteorologerna regn lagom till helgen...). Fortfarande ligger ett tunt, tunt lager snö på marken, men knappast så länge till... I Sävar har det däremot kommit en decimeter snö, syrran var ute och skottade när jag pratade med mamma för en stund sen.

Jag har på det hela skruvat ner mina förväntningar om en snörik vinter - fick idag höra av en kollega att förra vintern skottade han totalt tre gånger. Vilket är antalet gånger jag hittills i vinter skottat fram min bil - är det alltså redan slut på det roliga? Njä... än är det nog för tidigt att ge upp! :)

Apropå snö (jag och mina tvära tankekast...) - flera av kollegorna har gratulerat till den svenska skidframgången i Tour de Ski. Pratade med en kollega som faktiskt var på plats i Italien och hejade fram Charlotte Kalla till segern. Och han konstaterade att slalombacken som åkarna segade sig uppför på den sista tävlingsdagen - den var mycket brantare i verkligheten än på TV! Den får enligt honom slalombacken som finns här i trakten att te sig som ett vardagsrumsgolv...

Och ytterligare en snö-/vinterassociation: hockey! Jag har bestämt mig för att börja använda den Björklövenryggsäck jag fick av syrran häromåret. Vågade aldrig ta den i bruk i Örnsköldsvik med tanke på alla Modo-fans som riskerade köra i diket ifall de skulle fått syn på den... men här i stan verkar hockeyintresset minst sagt svalt, så det bör vara riskfritt.



Har äntligen packat upp allt efter turen till Sverige - men vad tror ni hände när jag glad i hågen tryckte in det sista i garderoben? Hela eländet rasade ihop! Nä, inte själva stommen, men alla hyllorna inuti! Suck och stön. Så nu har jag tömt garderoben (jäklar så mycket jag hade lyckats pressa in i den... kanske inte så konstigt att den knasade ihop), satt tillbaka hyllorna och försökt få tillbaka in allt det jag tvingades plocka ut. Det gick inte. Det ligger en liten hög med grejer på mitt sovrumsgolv och retas. Suck. Men nu struntar jag högaktningsfullt i det, jag tänker slänga mig på soffan och se Eragon på DVD! 

PS. Envis förkylning - jag låter som en motorsåg eller nåt när jag pratar. Läste högt ur Flicka med pärlörhänge för en klass idag - ett lågmält och finstämt kapitel som nog dessvärre inte kom till sin rätt... hu! Men ska jag nu straffas för att jag flyttat hit till "detta oljeland" så är det väl bara att bita ihop och kraxa vidare, eller hur, Anders?! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0