Sea Jazz och paltkalas

I helgen är det Sea Jazz här på ön - och detta är en festival som förföljs av dåligt väder. Igår morse var det strålande sol och +25 - men idag blåsigt, grått och sisådär +12... Fast färjan var trots detta full av förväntansfulla festivalbesökare!

   


 
Jag jobbade på affären igår - jättekul! Och full rulle. Hoppade in även idag - och först skulle jag hämta dagstidningarna på färjan. Som var försenad på grund av sjögången. Gissa om öns alla nyhetstörstande läsare väntade otåligt när jag äntligen kom med tidningsbunten... :)

Från affären bar det av på paltkalas! Vi var väl ca 30 personer som inviterats till ett par på ön som startat denna tradition (för visst kan man nästan kalla det tradition när det är andra året i rad?). Gott och trevligt!! Men när många andra drog vidare till jazzkonsert vände vi hemåt. Jazz är inte riktigt min melodi...



Buhu! Mina favoritjeans - gamla och slitna (och sköna!) sjunger på sista versen. Mamma hävdar att det nog inte är lönt att laga. Och OK, jag måste nog hålla med, tyget är så tunt att det säger "ritsch" så fort man böjer på knäna. Skada!



Till sist syrrans pion som slagit ut i full blom - bara blommorna nu inte hinner vissna innan hon kommer hem från Skåne...




Kommentarer
Postat av: Marie

Såg min gamla textillärare idag och tänkte på dina byxor. När vi skulle öva lappa-å-laga fick jag gå till grannen och låna ett par trasiga jeans för att öva på. Det finns hopp!

2008-07-06 @ 21:55:17
Postat av: Robert

Hei ! Det ser ut som du har å styre med i ferien. Men det er vel det som er ferie, nemlig gjøre noe annet.



Hva er paltkalas ??



God sommer videre : ))

2008-07-12 @ 18:44:10
Postat av: Jenny

Akkurat! Jeg har ikke noe imot å ha masse ting å drive med i ferien, bare jeg får velge hva jeg skal gjøre! :)



Hm... ja, hva heter palt på norsk?? I Sogn&Fjordane snakker de om klubb eller raspeball (det er ikke akkurat det samme som palt, men noe lignende) - men kanskje heter det noe helt annet i nordnorge??



Paltkalas er altså "klubb-selskap/middag", omtrent... :)

Du må spørre etter pitepalt når du drar til Sverige!!



God sommer til deg også!

2008-07-12 @ 22:46:16
Postat av: Anonym

Klubb og raspeball heter d her også :-) D e jo gode greier :o) Skal til Pite om en ukes tid med barna. Skal spørre der da : ))

2008-07-14 @ 23:15:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0