Den kulturelle skolesekken

Hoppar några dagar tillbaka i tiden - till det tvådagars seminarium om Den kulturelle skolesekken som jag deltog på. Praktiskt nog avhölls det hela i Mosjøen, så i onsdags hann jag jobba fram till 11.45 (seminariet började 12.00) och även på torsdag hann jag en sväng till skolan innan (första programpunkten började 8.30) och en sväng efteråt (slutade 15.00). Jo, jag är sån, har svårt att hålla mig borta från jobbet... :)

Den kulturelle skolesekken är en nasjonal satsing som skal bidra til at elever i grunnskolen får møte profesjonell kunst og kultur av alle slag. Under seminariet fick vi ta del av vad som hänt och händer på skolorna runt om i fylket, konstutövare berättade om sina erfarenheter i mötet med skolelever, vi fick se en föreställning som heter Frøken Margrethe (kanonbra!) och som ska turnera i fylket till hösten, vi fick se föreställningen Rockeulven av och med Vefsn kulturskole (himla duktiga ungar!) med mera. Gymnasieskolan är ännu inte en del av Den kulturelle skolesekken men ska fasas in i systemet från nästa höst (2009), sedan ska även förskolorna tas med. Men jag fick veta att tre kommuner i Nordland är utvalda att delta i nån slags "provomgång" nästa läsår, och om jag fattade rätt är vår kommun en av dem och det betyder att alla våra elever skall få ta del av fyra kulturella inslag under skolåret. Låter bra, ska ta reda på mer om detta!

Måste bara berätta om Ole Hamre, han är musiker (slagverkare) och festivalarrangör i Bergen. Han berättade om (och visade film från) OiOi-festivalen, där man med massor av kulturella inslag i staden under tolv dagar vänder upp och ner på begreppen och gör många oväntade saker för att möta folks fördomar om konst och för att ge nya grupper kulturella upplevelser. Han var jätteduktig på att berätta, men det jag fastnade mest för var Konsert för en sida i telefonkatalogen. Det är precis vad det låter som - man slog helt enkelt upp en sida i telefonkatalogen och bjöd in alla som stod listade där till konsert!! Och det var jättelyckat. De har gjort detta flera gånger, och även provat med en sida i Gula Sidorna. Den gången var det bara rörmokare i publiken... :)

Fru Haugans Hotell där seminariet hölls, är nordnorges äldsta hotell - det startade som gästgiveri redan 1794. Det ligger alldeles vid fjordkanten och soliga sommardagar kan man sitta och njuta i hotellträdgården. Det gjorde vi i pauserna mellan programpunkterna - och nu blir det bilder där Øyfjellet syns i bild, det är liksom lite svårt att undvika...:

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0