Frågesport

Slut på det fina vädret för den här gången. Igår kväll blåste och plaskade det friskt mot fönsterrutorna, och temperaturen sjönk till beskedliga 11 grader. Nåja, egentligen behöver vi vätan, brandfaran har varit stor på många ställen - så jag ska inte klaga. Och äntligen kan jag andas på mitt kontor på jobbet, nu är det "bara" +25 här! :)

Idag var vi några som blev fotograferade för en broschyr om skolans elevtjenester - skolhälsovård, syokonsulenter m.fl. Och jag. Fast kollegorna stod och berättade vitsar just när jag skulle bli plåtad, så jag lär väl se helt knasig ut på kortet där jag står och gapskrattar... suck.

Apropå knasigt, förresten - en av kollegorna undrar om det här är vanligt i Sverige. Vad ska man svara på det? Jag hoppas innerligt att det var en engångsföreteelse!!
_ _ _ _ _

Har rättat svaren i den svenskinspirerade frågetävling jag hade fixat inför personalfesten. Och jag hade visserligen skrivit att kreativitet kunde löna sig - så jag borde ha räknat med fantasifulla svar... På frågan om hur många som bor i Sverige svarade någon "många" (lite vagt, kanske, men det är ju faktiskt inte fel), och svaret på vem som är Sveriges utrikesminister varierade från "Gustafsson" till "Ulla Krulla Härenstam" till "säkert nåt med -qvist, jag säger Söderqvist". Ähum. Carl Bildt var det bara en som gissade på... (å andra sidan, hur många av er svenskar vet vad Carl Bildts norske kollega heter???). Och vad akronymen IKEA står för var heller inte så enkelt - någon kom i närheten av Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd (om jag rättar snällt...) men "Ivar Karlsson ekologiske aktiebolag" kändes inte riktigt korrekt... :) Att Gunder Hägg var löpare var heller inte känt (fast någon svarade att han satte världsrekord i häck - nära nog!) - flera föreslog att surströmmingsätande var den gren han satte världsrekord i. Hm...

Fast i ärlighetens namn var det nog mina frågor det var brister i, snarare än mina kollegors ämneskunskaper. För jag hävdar fortfarande att norrmän generellt vet mycket mer om Sverige än svenskar om Norge. Så det så!

Vad vinnaren får? En burk biskvier!
_ _ _ _ _

Norges utrikesminister?
Jonas Gahr Støre.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0