17 maj

... en dag att fira! Inte bara här i Norge, utan även hemma hos familjen Johansson:
lillasyster fyller år!

GRATTIS EAMIA!!!!




När jag nu inte kunde vara hemma och fira hennes födelsedag, fick jag ägna mig år att fira Norges istället. Inte födelsedag då, men nationaldag.

Kl 8 sköts salut, flaggorna hissades på offentliga byggnader, orkestrar spelade och på kyrko-gården lades det ned kransar vid krigsminnesmonumentet. Och det hölls tal. Allt detta missade jag dock (med berått mod, jag hade inte ställt väckarklockan så tidigt...). Men vid 10-tiden var jag på plats i centrum, för att se det låååånga barnetoget slingra sig fram längs gatorna. Urgulliga ungar!

Sen avvek jag från platsen och genomförde ett slags "alternativt firande". Den här tiden på året är det extra tydligt: den stora nackdelen med att bo i Vefsn är att Holmön ligger alldeles för långt borta. När måsarna börjar skria och solen glittrar i vattnet, då längtar jag hem! Så jag körde ut till kusten - hav som hav, typ. Inte för att det riktigt funkar så, men jag hade en jättemysig dag ute vid Fagervika! Nu hann jag inte vara där så länge, eftersom bilturen tog mer än lovligt lång tid (foto-stopp...), men jag hann i alla fall sitta på en klippa vid havet och äta min matsäck. Sen var det dags att vända åter till Mosjøen för att se borgertåget. Här deltog polisen, kommunstyrelsen, scouterna, idrottsföreningar, körer orkestrar och russ (mer om russ i ett annat inlägg - ni vet väl att det är så man kallar avgångsstudenterna här i landet?). Lagom till att de hann fram till torget och det högtidliga firandet där så började ett snöblandat regn vräka ner och folk tog betäckning under paraplyer och utskjutande tak. Och lagom till att talen, musiken och sången var över - så sprack molntäcket upp igen... Typiskt!

Mer då? Jo, nu har jag tänkt avsluta nationaldagen med att vräka i mig jordgubbar och se Indiana Jones och det sista korståget på TV! :)

Håll tummarna, jag ska försöka förmedla dagen i bilder också - om bara datorn orkar ladda upp dem...:

Barntåget:

     

Ut mot havet:



   



   



Medborgartåget:

   

 



Som alltid på norska högtidsdagar var många klädda i folkdräkt. Nordlandsdräkten, särskilt den blå varianten, är jättefin!! Påminn mig förresten om att jag ska skaffa en Västerbottensdräkt när jag blir rik (när, inte om - för snart måste det bara vara min tur att vinna högvinsten på lotto). Vad jag hade på mig? Inte ens kjol... hade tänkt ta min blommiga sommarklänning men dels var det lite för kallt, dels är jag inte säker på att jag kommer i den längre (och jag vill inte veta!) - så det blev Tallinn-koftan och korta jeans:



(har efter drygt tre år hittat självutlösaren på kameran, så jag blev ju tvungen att testa den...)

PS. Om de små bilderna inte går att förstora - skyll inte på mig! Det har att göra med att bloggen är flyttad (samma adress men annan server - eller nåt sånt).

Harrison Ford, here I come! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0