Raspeballer

... är vad vi ätit till middag idag! Det är norska paltar, eller kroppkakor. Eller en slags blandning av dessa. Det finns färdiga mjölpåsar att köpa (nä, det är inte jag som haft det med mig från Norge utan syrran som hittat på hemmaplan) - bara att blanda med vatten, rulla till lämpligt stora bollar och koka i en timme!

     

Traditionellt ska de serveras med köttkorv, kokta morötter och kålrot (det var i alla fall vad som bjöds när jag åt dem i Kulturhusets servering i Sogndal för en massa år sedan). Vi körde den svenska varianten och fyllde dem med fläsk, med smör och lingonsylt som tillbehör. Undrar vad norrmännen tycker om den kombinationen...? Gott var det i alla fall! :)
_ _ _ _ _

Riktigt skruttväder idag, med regn och blåst. En innedag med andra ord. Iförd regnställ och gummistövlar knatade jag till affären på förmiddagen, men sen har jag hållit mig inomhus. Bland annat har vi monterat lagerhyllor i källaren, pappa och jag. Och mamma har fållat ner mina nyinköpta byxor. Tur att man har händiga föräldrar!!

Igår var det ju däremot jättefint - så här såg det ut i eftermiddagssolen när vi promenerade ner till färjan tillsammans med syrrans kompis som skulle åka iland:




_ _ _ _ _ _

Nån i familjen har gröna fingar, det är helt klart! Kolla in våra streptocarpusar:

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0