Böcker, böcker, böcker!

Ooops... jag har tagit mig i kragen och gått igenom BS-kataloger (=BTJ-listor) och förlags-kataloger som blivit liggande sen gudarna vet när. Och jisses så många bra nya ungdomsböcker jag hittade! Så nu har jag beställt. MASSOR. Väntar med bävan på alla fakturor som kommer ramla in... Än så länge har jag någorlunda koll på budgeten - men nu rullar kronorna. Nåja, jag har alltid hävdat att så länge man köpt vettiga saker för pengarna ska man inte vara alltför ledsen om de tar slut innan budgetåret gör detsamma. OK, så funkar det naturligtvis inte när det gäller ens privatekonomi - man måste ju ha pengar till mat och annat - men vad gäller bibblan får jag helt enkelt frysa alla inköp om (när..???) pengarna tar slut, och så vänta till efter nyår när det kommer nya friska pengar.

Det är dessutom ett faktum att mitt bibliotek behöver nya böcker. Vi har alltför lite ungdomsböcker, alltför lite lättläst - å andra sidan är utgivningen av just lättlästböcker väldigt begränsad här i landet jämfört med i Sverige. Vilket är himla synd, för det är fler och fler ungdomar som kämpar med läs- och skrivsvårigheter. I Sverige finns bl.a. förlaget Argasso, som är inriktat på just lättläst ungdomslitteratur. Serien Läsvänligt är helt suverän - med enkel text, modernt innehåll, tuff layout. Perfekt att sätta i händerna på läsovana/läsovilliga gymnasieelever. Men dessa böcker finns alltså inte på norska. Synd!!

       

Se där, Maria, nu fick ni lite gratisreklam! :)

...min kompis Maria är en av förlagets grundare - det är lite häftigt att ha en förlagsredaktör i
bekantskapskretsen... :)

Kommentarer
Postat av: EvaJ, Ullånger

Halloj!

Nu har jag uppdaterat mig efter några dagar i Ösmo. Jag måste bara få ge dig ett bättre bibliotekariecitat än Loes. Det är från min husgud Terry Pratchetts bok "Wintersmith":



"The librarians were mysterious. It was said they could tell what book you needed just by looking at you, and they could take your voice away with a word."



Med tanke på din framgång med bokpratet tror jag att det stämmer...

2008-11-01 @ 20:33:35
Postat av: Jenny

He he... kanske vi skulle sammanställa en bok eller nåt med citat om bibliotekarier? Intressant läsning... i alla fall för oss i branschen! :)

2008-11-02 @ 16:27:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0