Intelligent automatik

Tjohej, idag snöade det när jag gick hem från jobbet!! Inga mängder, men lapphandskarna singlade ner när jag gick uppför Kulstadbakken. Fast det finns ju ingen antydan till tjäle, så snön smälter med en gång den landar. Nåja, det går åt rätt håll i alla fall! Snart är det november, då får det gärna bli vinter "på riktigt" för min del.

Försökte fotografera Dolstad kirke i det tilltagande mörkret på väg hem. Det finns "intelligent automatik" på min kamera, så jag överlät alltihop åt tekniken, bara siktade och tryckte. Gick hyfsat! :) Fast det sista kortet - där blev det tämligen ilsket blå himmel, antar att kameran inte klarade av att parera det starka strålkastarljuset som lyser upp kyrkan från den sidan.



 


_ _ _ _ _

En av avdelningsledarna kom in på bibblan idag tillsammans med en kille. Avdelningsledaren tittade förväntansfullt på mig, sen nickade han mot den andre. Som talade om att han skulle vikariera som mattelärare och undrade om jag hade nån bok över. Men vet ni vad? Han pratade svenska!!! Vi blågula invaderar landet... :)
_ _ _ _ _

Lyssnar just nu på Erlend Loes Fakta om Finland - som inte alls är en faktabok, utan en roman om en förvirrad figur som fått i uppdrag att göra en resebroschyr om Finland men hatar att resa och tycker alla borde stanna hemma. Och som inte alls gillar Finland - det är för många sjöar där. Lite underlig bok så långt, jag brukar gilla Loes böcker skarpt men här vet jag inte riktigt... Hur som helst, jag fnös högt åt huvudpersonens karaktärisering av bibliotekarier: "Bibliotekarene er vanskelige mennesker. De vil se blod. De gir seg aldri." Hmpf!!
_ _ _ _ _

De fem lektionerna jag hade med restaurangeleverna i måndags gick OK - de var väl inte överdrivet entusiastiska, men det tog jag ingen hänsyn till... Det som - otippat! - funkade bäst var när jag tog dem med till bibblan för bokprat. "Jag hatar böcker" och "jag har då inte tänkt låna nån bok" var några av kommentarerna på förhand, så utgångsläget var inte det bästa - men jag hade lovat norskläraren att se till att alla lånade varsin roman. Så bokpratade gjorde jag. Och lånade gjorde de. Sen avtalade jag att vi skulle träffas i klassrummet en halvtimme senare, och föreslog att de ju kunde använda lite av tiden fram till dess med att börja läsa i de nyss lånade böckerna. Kom så till klassrummet strax innan vi skulle dra igång igen - och döm om min förvåning när de inte ens verkade registrera att jag kom in in rummet utan satt med näsan i varsin bok!!! OK, inte allihop, men de flesta. Jag bara satte mig ner och väntade, ville och vågade inte avbryta när de nu kommit igång. Efter en stund lyfte en elev på huvudet och sa "ska du inte börja snart" och när jag då började prata sa en annan "vänta lite, får jag bara läsa ut den här sidan". Tjohej, rätt bok till rätt elev - det är tricket! :)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hei :-) Har også lest Loe bøkene. Syntes Fakta om Finland var den som var minst bra. Heldigvis kom Doppler ut senere. Den var bedre, så du må ikke miste troen på Loe.

2008-11-01 @ 19:10:09
Postat av: Jenny

Hei, hvem du nå enn er...? :)

Doppler har jeg ikke lest, derimot Volvo Lastvagnar som vel er fortsettelsen på Doppler. Og den syns jeg var kjempebra! For ikke å snakke om Kurt-bøkene, de er jo helt geniale! :)

2008-11-02 @ 16:54:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0