Användarvänlighet

Äsch, i eftermiddags blev jag så där ivrig igen att jag glömde bort tiden fullständigt! Vilket innebar att klockan hann bli gott och väl 17.00 innan jag kom på att det var dags att åka hem.... För ett tag sen kom jag på att vi har alldeles för få knubbar i biblioteket. Knubbar?? Alla biblioteksanställda fattar precis (vad vore ett bibliotek utan knubbar?!), ni andra - jag menar alltså de här:



... som visar var i hyllorna man hittar böcker i de olika ämnena. Visst, vi har en del knubbar sen tidigare, men definitivt inte tillräckligt många. På avdelning 400, språk och språkvetenskap (i Sverige motsvaras den av avdelning F), fanns t.ex. inga knubbar alls! Förrän nu. Förhopp-ningsvis ska detta göra det enklare för både elever och lärare att leta sig fram.

Att det ofta bara är bibliotekspersonalen som utan att blinka hittar fram till rätt avdelning i biblioteket, är inget nytt. Så har det nog alltid varit. När man själv kan systemet är det lätt att glömma bort att det kan framstå som rena grekiskan för de flesta av låntagarna. Själv har jag blivit alltmer medveten av detta sen jag flyttade till Norge - eftersom svenska och norska bibliotek inte använder samma system. Dewey Decimal Classification, som bygger på siffror och utgår från det anglosaxiska språkområdet, är världsomspännande, och används i princip i alla länder. Inklusive Norge. Men med ett undantag. Just det. Sverige. Där man har SAB-systemet som är unikt för Sverige och som bygger på bokstäver (och tar utgångspunkt i svenska förhållanden). Vilket gör mig till något av en novis i Dewey-sammanhang (även om jag börjar få någotsånär koll). Vilket i sin tur gör att jag till fullo förstår eleverna när de ser ut som ufon då jag försöker förklara ...

Ett exempel: i Norge hittar man böcker om fotboll på avdelning 796.33. Varför då? Jo:
Det finns 10 "huvudämnesområden" som täcker in det mesta. Varje område har tilldelats ett jämnt hundratal. Så här:
100: Filosofi og psykologi
200: Religion
300: Samfunnsvitenskap
400: Språkvitenskap etc.
Avdelning 700 sorterar Konst og underholdning.
... denna delas in i underkategorier: 710, 720, 730 etc.
På avdelning 790 hittar vi Fritidsaktiviteter, idrett og sport.
... så delar vi in denna i underkategorier: 791, 792, 793 etc.
På avdelning 796 hittar vi Sport, idrett og friluftsliv.
... så delar vi in denna i underkategorier: 796.1, 796.2, 796.3 etc.
På avdelning 796.3 hittar vi Ballspill .
... så delar vi in denna i underkategorier: 796.31, 796.32, 796.33 etc.
Och på avdelning 796.33 hittar vi Oppblåst ball som sparkes med foten!
(sen kan man fortsätta att dela in i ytterligare underkategorier, t.ex. hittar vi Strategi og taktikk på 796.3342)

Och så den svenska versionen:
Här hittar vi fotbollslitteratur på avdelning Rbba.
Det svenska systemet består av fler "huvudämnesområden" - ett för varje bokstav i alfabetet.
C: Religion, D: Filosofi och psykologi, E: Uppfostran och undervisning etc.
På avdelning R hittar vi Idrott, lek och spel.
... denna delas in i underkategorier: Ra, Rb, Rc etc.
På avdelning Rb hittar vi Idrott och sport.
.. denna delas in i underkategorier: Rba, Rbb, Rbc etc.
På avdelning Rbb hittar vi Bollsport och kägelsport.
... denna delas in i undekategorier: Rbba, Rbbb, Rbbc etc.
Och på avdelning Rbba hittar vi Fotboll och rugby!
(och ja, Rbba går att finfördela ytterligare; egentligen står fotboll på Rbbaa och rugby på Rbbab, men mindre bibliotek använder sällan så långa koder)

Fattar ni galoppen?
OK, inget av systemen är väl direkt lättbegripligt så där på en gång. Nackdelen med det svenska är att man ju gärna sammanknippar bokstäverna med ord - främst barn drar gärna slutsatsen att pengar borde stå på avdelning P, hästar på H, katter på K etc. Fördelen är att systemet ju är svenskt och uppbyggt efter våra förhållanden. Dewey, däremot, går inte ut ifrån norskt tankesätt, vilket gör att t.ex. det norska språket inte hamnar som första underavdelning inom språk, utan först på 439.82...
Oavsett - nåt system måste man ju ha. Ställer man in tusentals böcker helt godtyckligt i hyllorna blir det ett elände att leta rätt på dem sen!

Oj. Nu lär väl en del av er inte orka gå in på bloggen på ett tag... :)



Ovan: avdelning 400, som jag brutit ut från övriga fackböcker och placerat i skön-litteraturrummet ihop med de engelska romanerna - tyckte att det liksom hörde ihop. Lånar man en engelsk bok har man kanske också behov för en ordbok, typ! Hyllorna med engelsk litteratur är nästa projekt - det är alldeles för trångt och ser inte särskilt välkomnande ut. När vaktmästarna får tid ska de måla om väggen (hurra!! hurra!!) och då ska de passa på att förskjuta de befintliga hyllorna och därmed göra plats för en extra hyllsektion:


_ _ _ _ _ _ _ _ _

Idag har vi haft upptakt för läsprojektet på TIP (teknikprogammet, åk 1). Jag hade en lektion med alla tre klasserna (samtidigt) i skolans auditorium. Och det står helt klart varför jag inte är lärare... Nej, det hände inget katastrofalt eller så, men jag blir alldeles för ivrig och uppstressad, är rädd att eleverna ska tröttna och pratar därför så fort att en del nog får svårt att hänga med (plus att jag är pinsamt medveten om att min norska är svajig - inte att de inte förstår mig, men det måste låta rätt knäppt emellanåt med min blandning av nynorska-bokmål-vefsning-svenska...). Och så felberäknar jag tiden alldeles - blir klar mycket fortare än jag tänkt och förbannar mig själv att jag inte planerade bättre. En träningssak, antar jag. Och tja, eleverna är kanske inte överdrivet entusiastiska, men en sak funkar alltid: högläsning. De fick höra första kapitlet ur Magnus Nordins Prinsessan och mördaren - och det var alldeles knäpptyst medan jag läste. Trots "svorskan". Det verkade till och med som att några av eleverna är nyfikna på fortsättningen. Kanske nåt att spinna vidare på...

Eldprovet kommer dock till veckan - jag ska ha en heldag med den ena klassen på onsdag, den andra på torsdag (den tredje är inte inplanerad, än så länge). Gulp! Kändes som en bra idé när vi bestämde det - nu hoppas jag bara att det kommer att funka. Det blir blandade aktiviteter - biblioteksintroduktion, skriva noveller, se film, testa Ønskebok.no, presentation av biografier, frågesport, läsa engelska tecknade serier och lyssna på CD-böcker. Håll tummarna... :)

Jag upplever att det är rätt stor skillnad länderna emellan vad gäller läsning av skönlitteratur. På Park läser eleverna flera romaner per år, oavsett vilket program de går. I alla fall är det så jag har upplevt det under mina nio år där. Här på skolan är det inte ens så att man läser en bok per år, vad jag kunnat utröna hittills. Klassuppsättningarna - som allesammans finns i biblioteket - rör inte särskilt mycket på sig... och jag har hittills hållit väldigt få bokprat. Synd!!! Nu har jag förstås inte läst vare sig de svenska eller de norska läroplanerna - kanske ges det helt enkelt inte utrymme för skönlitteratur i norska skolor på samma sätt som i Sverige. Men visst är det synd. Och trots mina minimala erfarenheter kan jag inte låta bli att undra om detta kan vara en delförklaring till de svaga norska resultaten i PIRLS- och PISA-undersökningarna? Fast det är kanske en alldeles för enkel slutsats.

Nog om detta, innan jag trasslar in mig i nåt resonemang jag inte har täckning för - nu ska jag återgå till spisen! Köpte massor av köttfärs på extrapris, har gjort orientalisk färsgryta och nu ska det bli svampfyllda biffar samt mexikansk gryta med choritzo (den ska - inte oväntat - innehålla choritzokorv, men jag vet inte om det ens finns här i landet så jag köpte det som verkade ligga närmast: argentinske pølser...).


Kommentarer
Postat av: Tor Audun

Det ble veldig mye bibliotek prat i dag;-))

Å all den maten ble fortært i stillhet og alene? Eller er det noe hemmelig på gang som vi ikke vet om..................ennå hehehe

2008-09-12 @ 23:53:42
Postat av: Jenny

I stillhet og alene, ja. Dessverre... :)

Neida, en god del havnet i den (nokså) stappfulle fryseren - i neste uke venter jeg nemlig besøk. Mamma, lillesøster og verdens beste nabo. Ikke hemmelig i det hele tatt! :)



(...og den dag det kommer noen som jeg ønsker å holde hemmelig så vil alle sikkert vite om det uansett - jeg er fryktelig dårlig på å holde på ting...)

2008-09-13 @ 09:36:46
Postat av: Marie

Har mailat vidare din instruktion för att hitta fotbollsböcker i norska och svenska bibliotek till vår fotbollsansvarige lärare, dvs. han som har hand om alla våra 6 fotbollsklasser. Vi har haft tema läsning på föräldramötet i åk 7 nu och alla svensklärare har besökt sina klassers respektive föräldramöten för att puffa för läsningen.

2008-09-14 @ 13:55:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0