Korgfjellet

Tänkte blogga i helgen, men datorn hemma var så trög att jag gav upp...

Vilken lördag!!! Absolut klarblå himmel och strålande sol. Jag körde en sväng in till stan och försäkrade mig om en biljett till Jørn Hoel & Steinar Albrigtsen-konserten i Kulturhuset på torsdag kväll, och sen lade jag iväg norrut. Först genom Korgfjelltunnelen och ut till Hemnesberget, en av orterna i Hemnes kommune. Hemnesberget, med ca 1200 invånare, ligger på en udde i Ranfjorden - otroligt fint! Jag blev småförälskad i stället... :)



     



På vägen tillbaka körde jag inte genom utan över Korgfjellet. Fram till 2005 gick E6:an över fjället, och detta var då en av de största trafikpropparna längs europavägen. Vintertid fick vägen stängas vissa dagar pga hårt väder, det kördes ofta i kolonn (pga av samma hårda väder) och emellanåt fick vägen stängas pga bilbärgning då olyckor med såväl bil som tyngre fordon var vanliga. Numera används vägen av de som har stugor på fjället samt som turistväg, och den är avstängd om vintern. Tunneln, då? Jo, den öppnade som sagt 2005, är 8533 meter lång (den fjärde längsta biltunneln i Norge och den längsta på E6:an) och har gjort avståndet mellan Mosjøen och Mo i Rana både kortare och säkrare. Och tråkigare... (kanske elakt sagt, men finns det nåt tristare än att köra i en mörk tunnel när du vet att naturen på utsidan är fantastisk?).

 

Vid vägens högsta punkt, 617 m.ö.h., ligger Korgfjellet Kro & Motel. Jag stannade i närheten av motellet, hittade en slänt där det passade utmärkt att ha matpaus, och sen bara njöööt jag! Herregud, så fint! Efter en stund uppdagade jag dessutom att det fanns blåbär i backen nedanför mig. Jag vet, jag vet - jag har fullt i frysen. Men ändå! :) Plockade i de två små burkar jag hade i ryggsäcken, sen satte jag och läste i ett par timmar och inte förrän framåt kl 18 lyckades jag slita mig. Dit upp ska jag definitivt fler gånger!!! Om det fortfarande är fint väder på fredag när jag ska hämta mamma & co. i Mo i Rana kanske vi kör över fjället?



     

       



   

Ojdå, inte ska man blogga på arbetstid. Såklart. Får helt enkelt jobba en halvtimme extra i eftermiddag för att ta in den förlorade tiden! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0