Ut på tur, aldri sur

... är en devis jag hört då och då. Så jag får väl skratta hela vägen till Sulitjelma imorgon, då! Tar tåget 06.50, kommer tillbaka framåt 21.30 på fredag kväll. Och vad ska jag göra i Sulis? Jo, biblioteksanställda från alla gymnasiebibliotek i Nordland träffas för fortbildning, utbyte av tankar och idéer etc. Vi ska bl.a. lyssna till en föreläsning om upphovsrätt, och gå igenom den nya versionen av vårt gemensamma katalogsystem Aleph. På fredag förmiddag är temat skönlitteratur, då ska jag hålla en halvtimmes bokprat om ungdomsböcker. Har inte förberett mig än, men packat en rejäl hög med favoritböcker. Och jag har ju läst dem och pratat om de flesta av dem tidigare, så det ska nog gå bra. Problemet är att jag pratar alldeles för fort när jag blir ivrig... :)

Några bilder från Sulitjelma blir det inte. Kameran funkar inte - den är nog ohjälpligt förlorad. Jag var in en sväng på Expert och frågade - de sa att det antagligen är ett "litet fel" men att det är osäkert om det lönar sig att reparera. Och OK, det var väl nåt sånt jag misstänkte. Så frågade jag vilken kamera de har som mest liknar min. Jodå, det finns en nyare Panasonic med Leica-objektiv, dessutom 10x optisk zoom samt stabilisator för att kunna ta skarpare bilder. Och en jättedisplay. Samt en massa andra funktioner jag inte kommer ihåg. Det lutar åt att jag köper den. Fast jag ska kolla lite testresultat och sånt där först. Kanske Råd & Rön har testat den?? Min "gamla" Panasonic (den är ju bara tre och ett halvt år, nästan ny med mina mått mätt!) var bäst i test på sin tid. Synd att jag förde över så mycket pengar från mitt norska konto till mitt svenska häromdagen (tänkte betala av extra på billånet när jag åker hem på lovet). Nu dräneras kontot i raketfart...

I brist på nya norska höstkort - här kommer ett gammalt svenskt, fotat hemma på gårdsplanen på Holmön en tidig höstmorgon för ett par år sen (en stund senare upptäckte vi att syrrans alla solrosor var totalt demolerade - så vår beundran för de magnifika djuren minskade något...)


_ _ _ _ _ _ _

Dags för Tor Auduns visdomsord för dagen:

Å holde seg frisk og sunn
er den langsomste måten å dø på


Tja, men det är väl ändå det bästa alternativet, eller hur? :)
_ _ _ _ _ _ _

Jag tar inte med mig PC'n norröver (har tillräckligt mycket packning ändå = böckerna!), så nu står det stilla på bloggfronten några dagar igen.
_ _ _ _ _ _ _

Vet ni att i Norge heter det inte att man agerar äktenskapsmäklare. Försöker man para ihop folk kallas man Kirsten Giftekniv. Namnet är hämtat från en komedi av Ludvig Holberg.

(apropå att någon har upptäckt att jag behöver en rejäl spark i baken: "Du träffar aldrig nån så länge du står hemma i köket och bakar biskvier, Jenny".  Hm. Näää. Men självförtroendet är lite svajigt på en del områden...)

Kommentarer
Postat av: Tor Audun

Dagens sitat:

Det du ikke gjør i dag, slipper du å gjøre omigjen i morgen

2008-09-25 @ 10:11:09
Postat av: Jenny

Den var god!



Ligner litt på favorittsitatet til min mor:

"Om inte sista minuten fanns, skulle många saker aldri bli gjorda"... :)

2008-09-26 @ 22:57:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0