Tack för mig

Nu har jag gjort det. Lämnat in min avskedsansökan. Det som skulle bli en tidsbegränsad tjänstledighet blev mer än så. Hej då Parkskolan. Hej då Parkbiblioteket. Hej då Sverige (näää... det vet jag väl inte... men nu blir det Norge på obestämd tid!).

Har alltså varit i Örnsköldsvik idag (oops... inser att klockan precis passerat midnatt - alltså var det igår), och hälsat på hos kollegorna på Parkskolan. Avslutade dagen med att träffa chefen och lämna in en skriftlig avskedsansökan - är tjänstledig t.o.m. 1/8, och dagen efter avslutas min anställning. Som jag sagt till kollegorna jag träffat under dagen: jag kommer att sakna dem, sakna "mitt" bibliotek, sakna Parkskolan som Parkskolan var innan omorganisationen, innan neddragningarna, innan budgetåtstramningarna. Men den frustration och osäkerhet som många känner idag - den vill jag inte vara med om. Den fantastiskt goda stämning som fanns tidigare, den saknas. Alltså, Parkskolan är fortfarande en väldigt bra skola, med duktiga lärare och övrig personal som gör ett jättejobb för eleverna. Men den där gnistan som fanns... den är inte där längre.

Undrar om jag inte satt nåt slags kram-rekord idag... vet inte hur många kollegor jag träffat, pratat med - och kramat. Ni är jättemysiga, allihop!!

Parkbiblioteket:
   

Kan egentligen inte fatta vilken tur jag haft. För egentligen trodde jag ju inte att det gick att ha det bättre än (eller ens lika bra som) jag hade det på Park (innan nämnda neddragningar etc). Men så hamnade jag i Mosjøen. Och Mosjøen videregående skole, avd Kippermoen (som när jag började jobba där fortfarande hette Vefsn videregående skole - men det är omorganiseringar även på norska sidan om gränsen...) är en fantastisk arbetsplats. Med fantastiska kollegor. Och härliga elever. Som fick mig att känna mig välkommen från första dagen. Och på den vägen är det...
_ _ _ _ _

Äsch!

Jag glömde den replik jag tänkt hälsa vaktmästarna med:

Nu har den jävla skatan flaxat färdigt på Park!

Georg & Magnus: alltså, det hjälps inte... jag kommer sakna de ständiga ordkrigen med er
nåt fantastiskt...!



Dekoration på väggen inne på administrationen - är det mig de avporträtterat???
_ _ _ _ _

ILLA!!!

Holmöfärjan har fått körförbud. Lagom till påsk är det nu tvärstopp i trafiken över Kvarken.
Så här skriver man på Holmöns webportal ikväll:

Färjan har fått ett hydraulikläckage och måste repareras. Färjeturen idag kl 17.30 från Norrfjärden är inställd, liksom kommande turer tills färjan har reparerats. Olja läcker ut i havet och färjan har därför fått körförbud. Man kommer att byta propelleraggregat på färjan och detta arbete kan först påbörjas efter påsk och beräknas ta två dar. Detta innebär att det inte blir några färjetransporter under påskhelgen. Kommunen undersöker möjligheten att upprätthålla skol-skjuts fram tom torsdag med alternativt transportmedel. Mer information kommer så snart nyheter finns.

Huruvida det blir någon persontransport över Kvarken återstår alltså att se. Liksom om affären får ut sina livsmedelleveranser. Det är många som brukar fira påsk därute - som nu kanske måste stanna på fastlandet. Och omvänt: pappa är därute - kommer han att kunna ta sig iland, eller får vi fira påsk utan honom?? Hoppas innerligt att jag hinner träffa honom innan jag åker tillbaka till Norge.
_ _ _ _ _

Uppdatering - idag onsdag rapporteras följande på webportalen:

Det blir helikoptertransporter i dag onsdag em med start kl 17 från Holmön. Vidare flyger man i morgon torsdag med start kl 7.15 från Holmön och även på em med start vid 14.30-tiden. Plats bokas som vanligt med Peter Tornberg på tel 070-6908503. Man undersöker även möjligheten att hyra in Kustbevakningen med sin svävare för kompletterande transporter. Mer information kommer så snart nyheter finns. 

Transport av det nya propelleraggregatet har påbörjats och anländer till Norrfjärden i morgon kväll. Kranbil och personal för reparation är ordnad. Arbetet med bytet kommer att påbörjas på långfredag. Förra bytet av propelleraggregat tog 10 tim. Går allt bra med bytet kan det hända att färjan är igång igen på påskafton.


Puh! Pappa kommer iland ikväll!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0