Helgen i bilder

Åkte alltså till Mo i fredags för att hämta Marie. Var tidigt framme och hann både gå ner till stranden och fota Havmannen...

... samt strosa runt på Plantasjen. Där såg jag flera fina blommor att plantera i den stora krukan ute på verandan (eftersom penséerna jag satte före semestern var stendöda när jag kom hem). Tyckte det mesta var alldeles för dyrt, men precis som jag stod och anvarade en av växterna meddelade en i personalen som stod alldeles intill att "den där ska jag sätta ner till halva priset bara så du vet". Bra, den tog jag!! :)

Med Marie på plats åt vi middag innan det bar av söderut. Vi körde över Korgfjellet istället för genom tunneln - fin kväll:

Lördagen tittade vi förbi på mitt jobb samt körde runt lite i Mosjøen:

... innan det bar av ut mot kusten. Lysstøperiet-Nesna-Sjonfjellet-Stokkvågen-Utskarpen-Mo-E6. Samma runda som när mamma var här (och som jag körde första gången redan i februari).
Maries kommentar när hon tittade ut över Atlanten: "Men så djävulskt mycket vatten!!!"
Jo, det är några liter... :)

Från överfarten Levang-Nesna:

Vi åt den medhavda matsäcken på kajen på Nesna - inte dumt!!

På väg upp på Sjonfjellet - med utsikt ner mot Nesna:

ATLANTEN:

Stokkvågen:

Sen middag när vi kom tillbaka till Mosjøen - tortillatårta:

Jätteenkel att göra!

Man behöver:
2-3 kycklingfiléer
1 påse Broccoli Mexicana (Findus)
1 burk Chunky Salsa (finns mild, medium, stark - jag använder medium)
1 förp. tortillabröd
Mozzarellaost

Gör så här: stek kycklingfiléen i små bitar, salta och peppra. Häll i grönsaksblandningen, rör om tills den blivit varm. Häll i salsan, rör lite till. Lägg ett tortillabröd på bakpappersklädd plåt. Lägg på lite av kycklingröran. Varva sen bröd och röra. Överst ska det vara ett bröd - och så skivad mozzarellaost på toppen. Gratinera på 200-225 grader i ca 10 min eller tills osten fått färg. Ät och njut!!! :)

Igår vaknade vi tidigt av att regnet vräkte ned. REGN!! För första gången på typ en månad i de här krokarna - det har varit extrem skogs- och gräsbrandfara på senaste tiden. Så egentligen var det ju bra att det regnade, men vi som skulle på upptäcktsfärd var måttligt roade. Nåja, yr.no utlovade bättre väder efterhand, så vi drog iväg i alla fall. Körde till Tjøtta, tog bilfärjan över till Forvik, körde genom Vevelstad kommune i en faslig fart, tog nästa bilfärja över till Horn - och vips var vi i Brønnøysund. Synd bara att dimman inte hunnit lätta - vi såg inte ett skrutt från färjan, alla öarna och fjälltopparna var insvepta i en grå filt...

Men det blev faktiskt lättare väder - solen tittade till och med fram. Vi körde ut till Torghatten och såg oss runt, sen återvände vi in till stan i lagom tid för att se Hurtigruten anlöpa hamnen. Och vi hann ombord - men tro't eller ej, det var SAMMA båt som sist Marie hälsade på! Av femton fartyg lyckas vi pricka in samma två gånger. Hade ju varit roligare att upptäcka ett nytt... :)

Sen åt vi en god middag (där vi såg Hurtigruten passera utanför fönstret) innan vi vände åter mot Mosjøen - via rv 76 och E6. Och då insåg vi att vi ju borde gjort tvärtom - kört den vägen till Brønnøy och tagit Kystriksveien tillbaka. För nu skulle vi ju sett skärgården!! Så dags...

Och nu måste jag definitivt börja jobba. Ska ta kompledigt från lunch för att skjutsa Marie till Tärnaby (-> och buss mot Umeå) och åkte därför till jobbet strax efter 7, för att hinna jobba undan en del. Och istället började jag blogga... Jenny i ett nötskal.

Ha det!
_ _ _ _ _

FÖRRESTEN: UNDER ÖVER ALLA UNDER - JAG HAR FÅTT TULLKORTET!!!!!!!!!!