Sommarens lataste dag

... och det efter att semestern är slut! :)


"Baksidan" av fjällkedjan De Syv Søstre

Sovmorgon imorse, klev inte upp förrän 08.30 - tror nästan inte jag sovit så länge sen i våras nån gång. Åt frukost och packade kylbagen med mackor, morötter, Pepsi Max och en chokladkaka (he he... alla delar av kostcirkeln, eller hur var det nu?). Körde en bit utåt fjorden, satte mig på min vanliga klippa. Men molnen ville inte riktigt försvinna, så jag bestämde mig för att köra vidare ut till kusten där himlen såg ut att vara blåare.

... fast först hann jag plocka lite hallon. MMMMM!!! 

Jodå. Jag hamnade utåt Fagervika till (stället lever till fullo upp till sitt namn - det är SÅÅ vackert) och där var det inte ett moln i sikte. Lade mig på en klippa - och där blev jag kvar i flera timmar. Nickade till, tittade på båtarna, funderade på allt och ingenting, åt matsäck, ringde hem (där det regnat idag!! Stackare!!). Och brände mig lite varstans... mest på ögonlocken av alla ställen... vilket kanske är symptomatiskt för hur lite tid jag ägnat åt solning under semestern! :)



   

   




Ehh... är det möjligt att vägen blir ÄNNU smalare?!?!? Bitvis undrar man
om båda hjulparen ska få plats... att mötas finns inte på kartan!!


Allvarligt talat, det här är en av de finaste platserna jag vet. Om jag - rent hypotetiskt - skulle flytta ut till kusten, då skulle jag absolut bosätta mig här nånstans. Vad säger ni t.ex. om DET HÄR HUSET:



... med DEN HÄR utsikten!!!



Aaaah!!!! Fast det är ju knappast gratis...

Nä. Jag fortsätter bo i Kulstadlia ett tag till! Det är rätt fint här med. En och annan undrar varför jag inte köper en lägenhet eller ett hus - i Norge är det inte alls lika vanligt att hyra sin bostad som i Sverige - men det har jag inga planer på. Himla enkelt och praktiskt att hyra. Så fort nånting krånglar är det bara att ringa på en trappa upp, blaska med ögonfransarna och mumla "hjäälp..."! :)

Annars är jag typen som "kan själv". Envis. Lite väl envis emellanåt.... Finns dock ett (annat) undantag: när det gäller bilen. Jag köpte nya torkarblad på Mekonomen i sommar, och jag KAN byta själv men det tar alltid en faslig tid, så jag bad killen som tog betalt att montera dem åt mig. No problem! Jag var antagligen inte den första tjejen som bett om hjälp...


Båthamnen på (eller heter det i???) Leland

På vägen hem körde jag ut till Sundøya, har aldrig varit där förut (jo, över bron för att leta geocaher vid brofästet tillsammans med syrran, men aldrig längre än så). Fint där också! Fortsatte så långt vägen räckte. Efter ett tag gick den över i grusväg, sen till nåt som mest liknade en kostig. Och plötsligt var det stopp, mitt i ingenstans kom en bom och en skylt: "Privat vei". Jahapp. Hur i helskotta vänder man bilen på en kostig??? Fick backa en bra bit, och sen saxvända mitt bland ett gäng traktorägg (ni vet, de där stora vita plastklumparna som ersatt hässjor på åkrarna). Morr.

 

Utsikt från bron:

   

Och sen gjorde jag en extrasväng till mitt blåbärsställe (fast nu är det väl lite förmätet att kalla det "mitt" ställe när jag varit där EN gång tidigare). Hade bara en liten bytta att plocka i, men det blir 4 dl blåbär med massor av vaniljvisp ikväll (har ett paket som datumet gått ut på, måste ju göra av med det innan det blir oätligt). Det lär bli mer blåbär veckorna framöver, jag och Unni har avtalat att vi ska plocka massor för vi tycker båda att det är himla kul. Sen har hon - enligt egen utsago (och det är det nog flera som skriver under på... hehe!) - alldeles eländigt dåligt lokalsinne, så vi riskerar väl att gå vilse i skogen om hon får ta täten.... Men den risken är jag beredd att ta. Själv har jag ganska gott lokalsinne om jag får säga det själv, och så kan jag ju ta med mig en kompass. Och kanske några nödraketer....? :)


Kommentarer
Postat av: Ica

Haha Det där med torkarbladen känner jag igen ;) Jag gick in och blinkade åt killen i kassan medans Mr M satt ute i bilen och muttrade. Det gick MYCKET fortare än att vi skulle fumla på själv.

2009-08-03 @ 15:45:25
URL: http://icah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0