Språkliga krumelurer

Pratade med en kollega igår om hur tokigt det kan bli när man hör fel. Mitt bidrag till temat: syrran och jag åkte ju till Shetland för ett par år sen. Vi tog omvägen via Sogndal i Sogn & Fjor-dane på vägen dit - passade på att hälsa på mina tidigare kollegor. Från Sogndal tog vi hurtig-båten till Bergen (varifrån vi fortsatte ut på Atlanten med Smyril Line). Ett av båtens stopp längs Sognefjorden heter Sollibotn, och när vi närmade oss denna plats ropades det följaktligen "Neste Sollibotn! Neste Sollibotn!" över högtalaranläggningen. Eva frös fast där hon stod och stirrade på mig med panik i blicken. "Vad är det?" undrade jag, konfunderad. "Men han sa ju NÄSTAN HÅL I BOTTEN!" utropade hon förskräckt.

Storasyster fick sig ett mycket gott skratt...

Ha en trevlig dag! Det ska jag! Som vanligt! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0