Dyrt

Gulp. Det är dyrt i Norge - det hade jag nästan hunnit förtränga under semestern.
Inte allt förstås, men många varor är klart mycket dyrare än hemma. Några exempel:

1 kg morötter  24,50 (Coop)
1 l mjölk  14,00 (Coop)
1 l filmjölk  17,50 (Coop)
1,5 l Pepsi Max  20,90 (Coop)
18-p ägg 36,90 (Coop)
1 l Fun Light-saft  31,50 (Rimi)
Vaniljsocker 25,30 (Rimi)   (visserligen 175 g, i Sverige innehåller burkarna 140 g... men ändå!)
Nektariner  4,90 / st (Rimi)

... däremot var det extrapris på blomkål på Coop, jag fick ett stort blomkålshuvud för 7,90! :)
_ _ _ _ _

Värmebölja i nordvästra USA, med temperaturer uppåt +40 i bl.a. Seattle. Detta har gjort att myndigheterna gått ut med varningar om att folk måste söka skydd undan hettan:

Når temperaturen steg til over 32 grader, oppfordret de lokale myndighetene sine innbyggere til å søke ly. Biblioteker med aircondition ble foreslått som tilfluktssted, og de bibliotekene som ikke hadde slikt utstyr ble stengt. (http://www.storm.no/)

Jojo. Blir det värmebölja här i Vefsn kanske jag blir invaderad av svettiga kommuninvånare som söker svalka?? :)  Å andra sidan - jag har inte AC, utan KD. Korsdrag... så mitt bibliotek skulle väl höra till kategorin som fick stängas.

Idag när jag åkte från jobbet var det +28 i skuggan. Hoppas det inte blir varmare... :)
_ _ _ _ _

Har varit förbi på Elgiganten. Inga problem, garantin gäller. I första hand ska de prova reparera min kyl/frys (och i andra hand får jag väl en ny?!). Liten hake: jag får själv ta eländet till reparatören. Jamentjosan, det är ju bara att slänga skåpet över axeln, liksom. Det är 1,80 m högt och bara en aaaaning otympligt. Antagligen såg jag lite orolig ut, för killen skyndade sig att säga: "Ja, eller så avtalar du med reparatören att han kommer hem till dig och tittar på det". Mmmm. Tror jag går på den linjen.

_ _ _ _ _


Vi får rekordmånga elever på skolan till hösten - flera nyupprättade paralleller. Jahapp, jag måste beställa fler läroböcker!! Synd att det inte blev klart före sommaren - vi har 20% rabatt på läromedel fram till 30/6, nu får vi bara 10%. Och när en del av böckerna kostar över 600:- så blir det snabbt mycket pengar...
Datateknikerna fick igång biblioteksdatasystemet idag, men det är fortfarande nåt som inte riktigt funkar som det ska, bl.a. vid nyregistreringar. Hmmm. Snart börjar jag stressa.

Har fått fem nya plattskärmar till bibblan!!!! Eller nya och nya, de har stått i en datasal som nu utryms för att ge plats åt en av de nya klasserna. Fick frågan om jag ville byta ut våra gamla stora fula tjocka elevdataskärmar. JAMENSÅKLART!! Sen ska jag visst få ett par nya(re) hård-diskar också. Inte dumt. För trots att eleverna numera har egna bärbara datorer, använder de bibblans stationära förvånansvärt mycket.

Och med fler elever än nånsin hoppas jag ju på ökad aktivitet i bibblan!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0