Språkmiss(ar)

He he... översättningstabbe! Såg på NCIS igår. En av agenterna låtsas genomföra en under-sökning för att få en misstänkt att signera ett papper. Han skriver sitt namn, Reed Talbot, tittar på formuläret och säger frågande: "Ska jag fylla i telefon och epost också?" Agenten (iförd kort kjol och djup urringning) lutar sig över papperet, ser på hans underskrift (låtsas alltså att hon inte vet vad han heter), tittar menande upp och säger: "Det är frivilligt"... paus... "Reed". Men hans namn översätts till "Läs här". Fniss! :)
_ _ _ _ _

Annan språklig krumelur: en av eleverna frågade efter fakta om tamarer idag. Vad???
Eller kanske heter de tamorer. Eller möjligen marorer. "Dom där från Australien, du vet".
Aha! MAORIER! Från Nya Zeeland! :)
_ _ _ _ _

Äh. Nu måste jag verkligen göra nåt åt min bristande auktoritet gentemot eleverna. En del av dem studsar runt som flipperkulor i biblioteket! Och inte hjälper det att jag säger åt dem att lugna ner sig.

Jag skulle vara helt värdelös som lärare... vilket inte har hindrat chefen från att föreslå att jag kan hoppa in som engelskvikarie om det saknas folk. Jo jo. Engelska kan jag (om än den är lite ringrostig) - men om jag klarar av att lära ut nåt?? Vete fasen. Och om jag kan få eleverna att sitta stilla på sina platser? Hemskt tveksamt.

Men det skulle nästan vara lite kul att testa... :)
_ _ _ _ _

Lillasyster var på äventyr på Holmön igår! Och mötte flera älgar!!



... de blev nyfikna när hon fotograferade, och hux flux var en av dem på väg mot henne.
Gissa om hon fick bråttom!? :)

Hemma på ön är pappa i full gång med vintersysslorna:



Fler kort från lillasyster när jag ändå är igång - snödrivor i Sävar:

  Jisses så litet vårt hus plötsligt ser ut...

Fiskelycka i Åsele förra helgen!


Kommentarer
Postat av: Tor Audun

Fine elgbilder. Ikke så rart elgen ble lite nyfiken på Eva........

Fant et klipp på nettet. Er dette en typisk svenske så er Jenny en utypisk svenske

http://www.roligaklipp.se/22-tjejer,28.html

2009-02-18 @ 20:58:01
Postat av: Jenny

Meget utypisk.

Så har jeg jo også forlatt landet.



"Man måste vara tuff för att komma igång, va"

- joda, han har et poeng... :)

2009-02-18 @ 21:11:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0