Dewey

Här i Norge - liksom i resten av världen, undantaget Sverige - använder vi Dewey-systemet för att klassificera biblioteksmaterial. Och nu tror jag baske mig att jag snubblat över den längsta Dewey-koden hittills: q948.46220049455. Slå den! :)
Vad den betyder?
Varning - nu blir det bibliotekstekniskt! :)  I MARC-formatet står det så här i §650 1:
a Samer x Kautokeino x Kulturhistorie 1 948.46220049455 2 BS 9 nob
Alltså betecknar Deweynumret material om samisk kulturhistoria från Kautokeino-området. Och den är skriven på bokmål (nob). Och boken är mer än 27 cm hög (q=quartformat=stor!). Jahaja. Busenkelt! :)

Njä. Jag har fortfarande inte riktigt koll på Deweysystemet. Dessvärre börjar det svenska SAB-systemet glida ur minnet, så istället för att vara bra på ett system är jag nu halvknackig på två. Åt det hållet är det på väg med språkkunskaperna också... :)

Förresten, apropå språk: i Norge heter det inte att man "är ute och cyklar" utan här är man
"på bærtur". Tihi! (...och nu menar jag alltså bildligt, inte bokstavligt)

Kommentarer
Postat av: Tor Audun

Du turte ikke bruke mitt ordspråk, men fant et forsiktig et Hahahaha

Kan få et annet. Prøv en sjøløve.........vill, våt og anderledes;-)

2009-01-13 @ 17:40:52
Postat av: Jenny

HA HA HA!



Ja, jeg ble litt for feig... :)



Men her kommer noe annet, litt vågalt:



"Borde egentligen inte fråga, men jag behöver det verkligen. Har inte haft det på evigheter, kan känna hur den glider in hård och styv, och kommer ut mjuk och kladdig. Är säker på att du kan tillfredsställa min längtan. Är desperat och behöver din hjälp, du tycker säkert jag är fräck men jag kan redan känna tungan leka med den och suga ut de söta safterna tills de nästan är borta. Så låt mig komma till saken: kan jag få ett tuggummi av dig?"



Kunne nesten fungert som erotisk novelle på TIP, tror du ikke? :)

2009-01-13 @ 20:58:58
Postat av: Per

KB har beslutat att gå över från SAB till Dewey och övriga svenska biblioteksvärlden väntas följa efter <http://www.kb.se/bibliotek/klassifikation/ddc/>. Men det torde bli en låååååång och mödosam process.



Mitt första bibliotekariejobb förresten var att klassificera i Dewey på KTHB (1986-87).

2009-01-14 @ 12:23:48
Postat av: Jenny

Jisses. Vilket JÄTTEJOBB det kommer bli. Skönt att jag bor i ett land som redan använder systemet! :)

2009-01-14 @ 15:58:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0