... och här kommer bilderna

Hm. Bjørkelangen visade sig inte från sin bästa sida - regn och snöglopp. Så det blev inte så många bilder... Zorro & co borde jag ju ha fångat på bild men... näää... är man på fest (med helt okända människor) bör man nog låta bli att fota!

Den gröna klumpen i mitten är en - silo. Tillika Bjørkelangens högsta byggnad:



Nåja... det är regn och grått och snöglopp även i Sogndal (fast det ska visst bli finare utpå dagen, och imorgon). Här utsikten från Kari Johannas farstukvist:



Hon bor i översta huset på sin gata (som i sin tur ligger överst i hela bostadsområdet). Brant? Ja. Trångt? Ja. Man får saxvända bilen för att parkera. Och sen har hon 54 trappsteg upp till huset... (gissa om jag är lättad att jag inte var här när hon flyttade in - en vinterdag med underkylt regn och ishalka... hu!).

Precis som i Mosjøen finns det i Sogndal ett fjäll "mitt i vägen" som blockerar solen när den står lågt. Storehugen (drygt 1400 m.ö.h. om jag minns rätt) ligger i och för sig inte så nära centrum som Øyfjellet i Mosjøen, men när jag jobbade här i Sogn så bodde jag på Kjørnes, udden som sticker ut till vänster i bild. På baksidan av den - alltså med utsikt rätt in i fjällväggen...





  Sogndal kulturhus

Igår kväll var vi ganska groggy, båda två. KJ som klev upp strax efter halv fyra för att hämta mig på bussen (och hinna städa lite inför min ankomst - som om jag skulle bry mig om några dammråttor!?) - och jag som åkt buss i sju timmar (varav jag sovit max två) och dessutom fått rätt ont i ryggen av att sitta inklämd mellan sätena. Alltså, ska man åka buss bör man nog inte vara längre än, säg, 1.60. Jag som är 1.82 (typ) får benen fastkilade så fort nån framför mig fäller sitt säte bakåt. Vilket förstås skedde omedelbums när vi lämnade Oslo...

  Vi njöt en stund i kaminvärmen och sen stupade vi isäng! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0