Filmcensur

Några av killarna stod och anvarade bibblans (tämligen välfyllda) DVD-hylla idag:

"Du Jenny...?"

Ja?

"Har du verkligen inga porrfilmer?"

Nä.

"Inte??"

Nä.

"Men alltså, kan du inte köpa in några?"

Nä. Och ni är inte de första som frågat.

"Vaddå, är det fler som bett dig?"

O ja.

"Men varför köper du inte in då?"

Tycker ni verkligen det vore en god idé med porrfilm i ett skolbibliotek? Om ni tänker efter?

"Hrm."

Nä, just det.

Fast jag inser ju att utlånsstatistiken antagligen skulle skjuta i höjden! :)

En annan rätt frekvent fråga är om jag har filmer med 18 års åldersgräns (vilket väl inkluderar porr men också filmer som t.ex. När lammen tystnar och Fight Club som ju i Sverige har 15-års-gräns). Svaret är återigen nej. Film med 18-årsgräns leder (tror jag) oundvikligen till tjafs när de under 18 nekas att låna. "Vi får ju låna dem på videoteket, där kollar de inte leg" hävdade en (minderårig) elev när jag förklarade min ståndpunkt. Jaha. Och? Jag har ingen aning om det stämmer och det spelar heller ingen roll för min del - även om eleverna säkert får tag i filmerna på ett eller annat vis tänker jag hålla mig till reglerna. Vilket enklast göres genom att inte ha dem till utlån! :)

Fast häromveckan fick bibblan en film i gåva av en elev. Jo tack, det var ju snällt! Men det är just en sån där film med 18-årsgräns... och enligt baksidestexten "truer den med å antenne en ny, dødelig eksplosjon av blodtørst, blodbad og kaos." Hu då. Är inte så säker på att jag vill låna ut den till någon. Så den ligger på mitt kontor tills vidare...
_ _ _ _ _


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0