Att väcka läslust

Nu är jag riktigt stolt över mig själv! Småpratade med en elev som plötsligt frågade om jag läst många böcker. Ja, jo, det har jag ju gjort. "Vet du, jag har aldrig läst en hel bok". Men då kanske det är på tiden, menade jag. "Varför då???" sa tjejen. Jomen, det är faktiskt en upplevelse att läsa en bra bok! "Jag har dyslexi så det är bara jobbigt" protesterade hon. Mhm... men då kanske vi skulle pröva att hitta en lättläst bok som inte har så mycket text, vad sägs om det?
Tillsammans gick vi och kollade på LL-hyllan, och det slutade med att hon lånade en ungdomsbok som också finns inläst på CD med långsam läshastighet. "Så bra, då hinner jag följa med och läsa i boken samtidigt som jag lyssnar!" sa tjejen glatt. Och bibliotekarien log från öra till öra... :)

Återstår att se om hon gillar boken. Jag håller tummarna.

Nu ska jag ut och resa igen! Tar tåget söderut om dryga timmen. Är framme hos kusinen med familj i Halland imorgon eftermiddag.

Får se om det blir tid att blogga där nere, annars kommer rapport på måndag kväll när jag
kommit hem igen!

TREVLIG HELG!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0