Inköp

Stööön... Ägnade hela arbetsdagen idag åt att läsa BS-kataloger (=typ BTJ-listor) med information om nyutkommen skön- och facklitteratur. Det kommer en ny katalog (på kring 50-80 sidor) varannan vecka - och jag hade inte gått igenom en enda sen i mitten av maj... så det var en försvarlig hög att ta sig igenom. Ögonen gick i kors - men nu jag är ikapp!!! Och det hela resulterade i en ganska lång lista med böcker och filmer som nu är vederbörligen beställda. Jag har en rätt hyfsad budget, och i och med att jag legat efter på inköpssidan har jag fortfarande en del pengar kvar. Jodå, jag har förstås köpt in böcker hela året, men inte med nån större systematik. Visade sig när jag gick igenom katalogerna att jag missat en del som definitivt bör finnas på ett någorlunda välsorterat bibliotek...! Skyller på läromedelshanteringen - det är rätt mycket som hamnat på efterkälken.

Tur att jag får beställa, förresten. Kan inte låta bli att tänka på mitt gamla jobb - Parkbiblioteket har haft köpstopp sen i april! Vansinne!! Och det är inte ens hela skolan det gäller, utan bara biblioteket. Märklig strategi.
_ _ _ _ _

Ytterligare några blandade norska ord och uttryck:

rav = bärnsten
kebabnorsk = rinkebysvenska
potetgull = chips
olabukser = jeans
potteplante = krukväxt
lommetørkle = näsduk
høneblund = tupplur (varför är det hönorna som vilar i Norge men tupparna i Sverige???)

Däremot heter plåster inte klantetejp på norska!! :)
_ _ _ _ _


Häftig himmel härom morgonen...
_ _ _ _ _

Nähä. Dags att sanera köket efter kvällens kakbak - nu har jag gjort av med det sista av
blockchokladen, så det blir inga fler biskvier förrän jag provianterat!

Good night!

Kommentarer
Postat av: Susanne

Hej Jenny!jag fick en utmaning som jag nu utmanar dej med , se min blogg;)

2009-11-08 @ 13:25:58
URL: http://sjovillan.blogg.se/
Postat av: Tor Audun

Hanene i Norge er større enn i Sverige derfor trenger hønene mer hvile ;o)

Appropos dette med plaster, i Norge heter det jo norgesplaster og det er hudfarget...........heter det Afrikaplaster i Kongo og hvilken farge har det der?.............

2009-11-17 @ 12:21:12
Postat av: Jenny

Åhå! Det er såklart SÅNN det er! Det burde jeg ha tenkt på!!



Regner med at produsentene av norgesplaster ville slite litt hvis de åpnet filial i Kongo, ja... Hadde det ikke vært lurt med gjennomsiktige plaster, da er det ikke så nøye med hudfargen? :)

2009-11-17 @ 12:59:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0