Gryningsljus

Nu är det inte längre mörkt när jag går till jobbet på morgonen!

 

Däremot är det fortfarande kallt. Bara -11 hemma hos mig imorse, men -19 när jag kom fram
till skolan...

Får, som vanligt, dåligt samvete av att vara inomhus när solen skiner - en skidtur med varm
choklad-, ostmacke- och apelsinpaus i en snödriva hade inte varit så dumt idag!!




_ _ _ _ _

Det är "ståkuka" på skolan i veckan - don't ask, jag vet inte riktigt vad det betyder (men NEJ, det har inget att göra med de associationer ni svenskar antagligen får just nu, ordet är samman-satt av "ståk" och "uke", inget annat). Avgångseleverna har ett nytt tema varje dag, igår var det karriär (och då kom de iförda allt från lagårdsoveraller till McDonalds-kepsar), idag var det djur:




_ _ _ _ _

Nån frågade hur jag håller reda på alla bibliotekets filmer. Enkelt! :)
Det är bara fodralen som står ute i hyllorna (annars skulle rätt många filmer gå förlorade...).
Skivorna har jag inne på kontoret:



Varje film är märkt med nummer, och inne på kontoret står skivorna löpande (ute i biblioteket, däremot, står de alfabetiskt och utifrån genre). Hade problem ett tag, då lärare som lånade film när jag inte var på plats (de har nyckel till kontoret) lämnade lappar där det ofta bara stod "jag har lånat film nr 219" - numret finns inte registrerat nån annanstans än på skiva, fodral och CD-hållare (inte i katalogen), så utan att ha filmen på plats fanns det ingen möjlighet att utröna vilken titel det rörde sig om. Detta åtgärdade jag en låååång eftermiddag då jag satt och skrev ned filmtitlarna på alla CD-hållarna. Tog sin rundliga tid, men väl värt besväret! :) Har förmanat kollegorna att skriva upp titeln på den film de lånar, men nu gör det inte så mycket om de glömmer det*. Bläddrar jag fram nr 219 så står det att det är Da Vinci-koden som ska sitta på just den hållaren. Dessutom har en och annan upptäckt det enklaste sättet att se vilka nya filmer som köpts in - man bläddrar sig helt enkelt bakåt från det högsta löpnumret. Vilket innebär att man måste smita förbi bibliotekarien och in på kontoret, förstås...

(*I den bästa av världar skulle ju ingenting lämna biblioteket utan att vara vederbörligen registrerat, men utlånsdatorn där folk själva kan registrera sina lån kraschade för ett bra tag sen och jag har inte fått nån ny - och själv är jag ju inte alltid på plats även om jag försöker i möjligaste mån. Men även bibliotekarier måste får gå på toa ibland!! Och på möte. Och på kurs. Och hämta posten på kontoret. Och - inte minst - vara ute i klasserna och bedriva lässtimulans!)

Så långt spelfilm. Dokumentärer och faktafilmer för undervisningsbruk är placerade i låsta skåp (vilket innebär att skivorna får vara kvar i fodralen). Dessa står systematiskt (Dewey, ni vet...). Och används flitigt. Mest i ropet just nu är en dokumentär om svininfluensa, samt ett par filmer om livsstilssjukdomar (hjärt- och kärlåkommor, diabetes etc). Tidigare var allt av undervisnings-film spritt runt om på skolan, i lärarrum och materialrum, ingen visste vem som hade vad eller vad som redan fanns i flera ex och därför köptes in i onödan. Strax innan jag började jobba här så bestämdes det att allt skulle samlas i biblioteket. En och annan suckade nog över att förlora kontrollen över det egna "mikrobiblioteket" och tvingas avhända sig allt till mig, men såhär ett par år senare tror jag de flesta har insett fördelen. Jag har översikt, jag vet vad vi har, vad som är utlånat, vem som har lånat, när det ska lämnas tillbaka. Eller som en lärare sa igår när han kom tillbaka med en gravt försenad film som jag påmint honom om: "Tänk vad mycket som skulle försvinna om inte du tog ansvar". Well, that's my job!! :)

Dokumentärer och faktafilm köper jag i stor utsträckning in på inrådan av lärarna (och då kan jag dessutom debitera respektive avdelning, så det går inte på bibblans budget). Spelfilm går mycket på önskemål från elever. Och där står biblioteket för fiolerna...


Kommentarer
Postat av: Camilla

NAw:D vi e søt

2010-02-15 @ 18:58:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0