Leka lärare

Jösses!

De har en jäkla tilltro till min förmåga - alltså, den här gången tänker jag inte på eleverna, utan lärarna. På onsdag ska jag ha en engelsklektion med en elektroklass och en med en teknikdito, och på fredag ska jag ha (upp till) TRE norsklektioner med en medieklass!!! Vad jag ska göra? Ja, det blir ju litteraturtema såklart. På engelsktimmarna blir det engelskt bokprat och så ska eleverna få ägna lite tid åt att läsa engelska tidningar (Mad, Time, Current events, Donald Duck...). Och norsktimmarna ska ägnas åt - SVENSKA! "Du kan väl berätta lite om svensk litteratur, kända författare och så". Gulp. Och så ska jag läsa svenska noveller - Strindbergs Ett halvt ark papper, Dagermans Att döda ett barn och kanske någon fler. Kan bli spännande... Men läraren har lovat att jag får släppa iväg eleverna när de har fått nog, så det blir ju knappast tre hela lektioner. SÅÅÅ duktig är jag inte! :)
_ _ _ _ _

Det är inte alltid så enkelt att vara till lags. I eftermiddags kom en tjej och frågade om jag kunde hjälpa henne att hitta en bra kärleksbok. Jag har letat fram flera åt henne tidigare, men hon har ganska specifika krav. Det ska vara en ungdomsbok, den ska utspela sig i nutid, den ska inte vara sorglig, den ska inte vara i brevform eller att det är olika personer som berättar omväx-lande (typ Sandor slash Ida funkar alltså inte - jag har provat...), omslaget ska se lockande ut, boken ska inte vara för tjock eller för tunn... och så vidare. Summa summarum: det är ett begränsat antal böcker som faller i smak. När jag hade plockat fram ett tiotal böcker, varav ingen passerade nålsögat, utbrast tjejen: "Men vad har du egentligen för slags böcker här???"

Tja. Inte just sådana som hon har lust att läsa, tydligen... fast efter en stund valde hon två av dem jag tipsat om. Håll tummarna för att hon tycker om dem!! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0