Mikrobokprat

Jag har sagt det förut och jag säger det igen: det är synd att man inte läser mer skönlitteratur i norsk skola!! Nu försöker jag en ny taktik: mikrobokprat. Jag dyker upp i en klass, presenterar en bok eller två och försvinner sedan lika fort som jag kom. Inte mer än 5 minuter, utan bara ett blixtbesök för att väcka lite nyfikenhet. Om det funkar? Ingen aning, det var första gången igår. Men jag hoppas det blir fler! :)

Vilka böcker jag tog med? Erlend Loes Muleum, Sara Kadefors' Sandor slash Ida,
Bo R Holmbergs Eddie Bolander og jeg (klarade inte att begränsa mig till bara en...).
Och en film - Vittne till mord.

Respons? Jo. "Jenny, kan inte du komma varenda vecka??"

Hehe. Jovisst. Gärna det. Fast jag misstänker starkt att det har mer att göra med att eleverna vill ha en paus från den ordinarie undervisningen än att de är intresserade av litteratur... :)
_ _ _ _ _

Insåg igår att jag nog visar mig alltför sällan i personalrummet när en av kollegorna
kom fram, tog i hand och presenterade sig... (vi har jobbat lika länge på skolan). Hrm.
Ja ja, jag fattar vinken!
_ _ _ _ _

Just ja, har ju glömt att rapportera från quizen!! Nej, vi vann inte - det hade jag basunerat ut för länge sen i så fall. Första omgången gick åt pipsvängen - jag skyller det på att vi var lite ringrostiga efter juluppehållet. Men i andra rundan kom vi på delad 4:e plats, bara tre poäng efter vinnarna. Nu är vi igång...! :)

Förresten tyckte vi att de som rättade våra svar efter första rundan var övermåttan petiga - på frågan om vilka lag som spelade i årets Superbowl-final fick vi inte rätt för "New Orleans" eftersom laget heter "New Orleans Saints", och då heller inte för att vi visste att det var detta lag som vann. Hmpf.
_ _ _ _ _

PS. Kolla in Kvarken-Expressen som nu upprätthåller kollektivtrafiken ut till Holmön!!
_ _ _ _ _

Herregud, eleverna tycks ha en obegränsad tilltro till min förmåga - nyss ringde en elev ner till bibblan och bad mig komma upp och ta över en mattelektion eftersom läraren tappat rösten. Hm. Nja. Jag hade toppbetyg i matte, jodå - men att undervisa??? Nä. Tror inte det. "Feging", fnös eleven.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0