Bibliotekståg

Fick ett nytt nr av BBL häromdagen. Där önskar man god jul och gott nytt år (jag vet, det tog en himla tid för tidningen att komma fram till Norge) med följande besked:

Föreningens julgåva går i år till Mali för finansieringen av ett nytt solcellsbatteri till bibliotekståget i Bamako. Bibliotekståget består av en vagn som kopplas på tåget som går mellan Bamako (Mali) och Dakar (Senegal). Biblioteksresan görs fyra gånger om året och varje gång är vagnen ute i ca tre veckor. Den stannar då i tio byar mellan huvudstaden Bamako och gränsen till Senegal.
Varje stopp varar i två dagar och biblioteket är då öppet för alla. På kvällarna arrangeras populära filmstunder och då bänkar sig folk framför tåget på egna pallar. En TV sätts ut i ett specialtillverkat fönster på tåget och sedan visas först några informationsfilmer, sen en barnfilm (ofta tecknad) och därefter en långfilm.
Vagnen drivs av solceller och genom årets julgåva har tåget kunnat ersätta de gamla icke-fungerande batterierna.




Mer om bibliotekståget hittar du här (fast på franska...).
_ _ _ _ _

Jag håller nyårslöftet även denna vecka - har gått till jobbet alla dagar utom i måndags. Snart är mina (nya!!!) broddar helt utnötta, så imorse kände jag mig som Bambi på hal is emellanåt. Var in på Rema igår, men där var broddarna slutsålda. Såklart. Får kolla nån av de andra affärerna i dag. Håll tummarna.

Det andra nyårslöftet sket sig emellertid. Glömde alldeles bort att jag tänkt gå och äta lunch i personalrummet idag!! Det får bli två gånger nästa vecka istället.

Och det tredje? Nja... återkommer i ämnet... :)
_ _ _ _ _

"Varför är du så sur idag, Jenny?"

Ehh? Har fått kommentaren från flera elever - utan att jag riktigt begriper varför. Sur? Jag?? Möjligen har det att göra med att jag gick runt och hyssjade på en del lite väl livliga ungdomar, eftersom det på grund av klassrumsbrist satt fem elever utspridda i bibblan och skrev nynorskprov de två första lektionerna. Och att bibliotekarien hyssjar hör inte till vanligheterna på det här stället! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0