Ett morgondopp i havet

... är ju aldrig fel! Jag rivstartade igår morse med att cykla ner till färjan med affärens post. När jag kom hem hinkade jag upp vatten ur diket som går längs vägen (30 hinkar) och hällde i gångarna mellan potatissängarna i ett försök att hindra potatisen från att säcka ihop fullständigt (men det är ännu värre ställt med vårt "riktiga" potatisland i Degersjön där vi sätter det mesta, landet här hemma på åkern är mest för att få lite nypotatis). Vattnet i diket är väl inte världens renaste, det är delvis ett avloppsdike - men vad göra?? (man får ju lite gödsel på köpet så att säga) Och baske mig, idag såg det riktigt bra ut!! (efter ytterligare uppåt 30 hinkar)



I alla fall, det jag skulle komma till var att efter den där rivstartsmorgonen igår så kom jag på att det var läge att sticka och bada innan nån annan dök upp vid stranden. Så kl 8.30 låg jag i vattnet och njöt. Hääärligt!! Även om bottnen är dyig och stranden fullständigt har vuxit igen...:





Sen var det dags för tårta - pappas födelsedagstårta. Med färska jordgubbar och blåbär:

 

Mmmm!

Och så tog vi en sväng till Rentjärn i jakt på hjortron. Det blir ett dååååligt hjortronår här på ön, det stod snabbt klart. Vad det däremot fanns gott om var myggor, broms och knott. Uäck. Vi hade ett helt moln med oss tillbaka...



Vad mer? Jo, jag köpte en ny säng igår! Eller ny och ny... bättre begagnad. Men hundra gånger bättre än den jag haft hittills, vilket är ena halvan av mammas och pappas första dubbelsäng (med 40 år på nacken) där resårbottnen gett vika och ersatts av en spånskiva. Med en madrass så stenhård att det kändes som att ligga på en planka. Jag fick syn på en lapp på anslagstavlan i postrummet på affären där en öbo ville bli av med sin säng. Pefterkt!! Så mycket enklare än att åka in till Umeå och köpa en, och bli tvungen att antingen hyra släp eller betala frakt ner till färjan. Nu dubbade jag helt enkelt min far att ta ut traktorn och så åkte vi och hämtade den! Och håll med, den ser bra mycket finare ut än den gamla (den gamla sängen på bilden till vänster, om nån skulle undra):

 

Jag fick dessutom madrassen med på köpet. Provlåg den en stund igår kväll och jo, den är skön!! Men så länge sommarvärmen håller i sig envisas jag med att sova i bagarstugan där det är mörkare och svalare...

Imorgon blir det en sväng in till Umeå, har typ tusen ärenden samt ska äta lunch med en kompis.

Bye bye!

(och nej, inget regn än - men kanske kanske imorgon...?)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0