I Bodø

Jojo, så var första kursdagen till ända. Duktiga föreläsare, och roligt att träffa kollegorna, men nja. Motivationen har ännu inte infunnit sig... och snart måste jag väl börja läsa kurslitteraturen. Ca 680 sidor pedagogik. Tjohej. På nåt vis tror jag inte riktigt att det är min grej, men jag ska göra mitt bästa.
_ _ _ _ _

I väntan på att jag får min egen väderstation på plats (vilket nog inte sker förrän tjälen gått ur backen) så kan ni kolla in den här: http://home2.monet.no/~aosoloy/wxlive.php (som bara ligger ett par hundra meter från där jag bor). Kolla särskilt på "Indeks for skogbrannfare", som visar att faran är låg - ja, tacka fan för det när halva Mosjøen ligger under vatten!!

Fick sms från Unni tidigare ikväll och hon rapporterade att det snöat uppskattningsvis 4-5 dm på sina ställen i Mosjøen idag. FYRA TILL FEM DECIMETER!!! Det är mycket det. Fast sen gick det över till regn och nu varnas det för översvämning...

Bara att konstatera att jag hade tur imorse, det hade inte kommit mer än nån decimeter snö när jag körde till järnvägsstationen strax före 04.30, så jag tog mig fram utan problem. Tågtrafiken har det däremot kämpigt - igår morse gick ett ras en bit söder om Mosjøen. En privatperson såg det och ringde NSB, som lyckades stoppa södergående tåg som precis skulle starta från Mosjøen. Flera hundra kubikmeter jord har rasat ut och det dröjer flera dagar innan tågtrafiken är igång igen. Så de som ska söderut måste ta buss sträckan Mosjøen-Trofors, och de som kommer söderifrån får alltså ta buss Trofors-Mosjøen. Imorse fick vi beskjed om att bussen inte väntades till Mosjøen förrän 07.30 (stora förseningar redan längre söderut alltså) och ett tag undrade vi om vi skulle bli tvungna att vänta in den innan vi fick starta. Men NSB satte in tåget Ole Tobias istället (alltså, jag hade ingen aning om att tåg har namn) så vi var iväg med bara en kvarts försening. Men jag måste erkänna att det kändes lite otäckt att åka mellan fjällsidor och stup alldeles intill fjorden, tänk om det hade gått ett nytt ras? Men inte då. Skönt!!

Och på Saltfjellet var en långtradare lastad med missiler inblandad i en krock så vägen
fick stänga. Alltså. MISSILER.
_ _ _ _ _

Det har snöat hela dagen här i Bodø. Här är utsikten från mitt hotell:



Och nu är jag så trött att jag inte vet hur jag ska orka borsta tänderna. Men jag får väl göra
ett försök.

GOD NATT!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0