Statistiken ljuger....


_ _ _ _ _

Äsch. Borde förstått det. Det som verkar för bra för att vara sant är alltsomoftast just det. De där fina staplarna som visar utlåningsstatistiken på mitt bibliotek - de är en aning för höga... Upptäckte igår att det var nåt som inte stämde, och när jag började granska det hela visade det sig att även avd. Markas utlån räknats med. Varför då, kan man ju undra?? Jo, tidigare hette vi Vefsn videregående skole resp Vefsn Landbruksskole, i statistiksystemet förkortat till "VEFSN" resp "VEFSNLAND2" - och dessa beteckningar används fortfarande. Och de är så lika att systemet går ut från att de hör ihop. Alltså, hallå?! Nu har jag bett om att beteckningarna skyndsamt ändras till "KIPPERMOEN" resp "MARKA".

Jaja. Så ni får räkna bort följande tal, som alltså är Markas, från mina staplar:

ÅrAntall utlån
2002 347
2003 556
2004 602
2005 599
2006 573
2007 949
2008 1325
2009 2173
2010 158


Men hur som - mitt bibliotek har ändå nästan dubbelt så många utlån per år
som de andra två biblioteken ihop. Alltid något! :)

(... vilket såklart hänger ihop med att jag har fler elever än de andra två skolorna ihop...)
_ _ _ _ _

     
_ _ _ _ _

Eh. Pinsamt. Efter närmare tre år har polletten äntligen trillat ner. Har en post i min budget som heter "mva-kompensasjon". Och jag har inte riktigt fattat vad denna post handlat om (annat än att det såklart har med momsen att göra). Men nu vet jag - vi betalar nämligen moms!! Jag trodde inte att skolor etc gjorde det - för det gör man ju inte i Sverige. Och visst, fylket får tillbaka den moms som betalas in - men den går inte tillbaka ut till skolorna. Istället är budgeten tilltagen för att täcka momsutgifterna. Det är bara det att de pengar som ska användas för detta syfte ligger i en egen post - den ovan nämnda. Och när jag betalar en faktura läggs momsbeloppet per automatik in under denna rubrik. Håhåjaja. Plötsligt förstår jag hur det hänger ihop... bättre sent än aldrig?!?!

Förresten - böcker är helt momsbefriade i Norge. Smart drag.
_ _ _ _ _


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0