Frustrerad!!

GRRRRRR. Höll på att explodera på jobbet idag. Deadline för att skicka in årets skolbiblio-tekstatistik närmar sig och mer än lovligt försenad tänkte jag sätta igång idag (i fjol tog det nog uppemot en arbetsdag i anspråk). Men... tusen andra saker kom emellan och först när klockan närmade sig 15.30 kom jag igång (det är då jag egentligen slutar, tack vare de fantastiska norska arbetstiderna). Och en halvtimme senare tog det tvärstopp. För att kunna göra de erforderliga jämförelserna med fjolåret bör jag naturligtvis ha fjolårets statistik till hands. Och den är försvunnen!!! OK, själva formuläret kan jag hämta fram via ABM:s hemsida, men alla anteckningar och alla kom ihåg-noteringar... var är de?!?! Inte i pärmen märkt "Statistik" av nån outgrundlig anledning (däremot alla papper från 2007 och bakåt). Jag har säkert lagt dem på en smart plats - som bara var smart i just det ögonblicket eftersom jag nu inte har en aning om var. Vände upp och med på kontoret TVÅ gånger utan framgång och sen var klockan plötsligt 17.15 och jag gav upp och rusade till bussen. Jag blir så irriterad!!!! Varför började jag inte tidigare, varför satte jag inte in fjolårets papper i pärmen, varför...??? En orsak till att det tar tid att få ordning på statistiken är att vi inte får ta med läromedelshanteringen. Alla tal som gäller bestånd, utlån etc och som är relaterat till detta ska räknas bort. Idiotiskt, det är ju en (stor) del av vår verksamhet!! Många bibliotek i Nordland utövar civil olydnad och tar med dessa tal i alla fall - det hade jag för mig att jag gjorde i fjol, men det gjorde jag visst inte. Så jag får väl räkna bort dem i år också, annars blir det (ännu) rörigare.

Hur som. Måste nog ringa och kolla med ABM när tidsfristen går ut - jag vet att det är på fredag, men inte vilken tid. Midnatt, hoppas jag. Lär ju sitta och svära på fredag eftermiddag. Imorgon har jag fullt upp med annat (ska bland annat runt i ett par klasser och läsa svenska folksagor - fick förfrågan idag av en lärare som tyckte det kunde vara en kul idé som introduktion till temat sagor och sägner. Och en kvart senare hade ännu en lärare hakat på...). Och så kommer ju Tom Juslin! Redan idag fick han en helsida i lokaltidningen. Jag hoppas han har tid att stanna en stund efter föreläsningen, har tänkt intervjua honom för hemsidans räkning.

Skrev nyligen avtal med chefen om att jag får motionera en timme i veckan på arbetstid - förutsatt att jag bidrar med lika mycket "egen" tid. I praktiken innebär det att jag slutar en timme tidigare en dag i veckan och promenerar hem. Egen tid? Ja, jag går ju till jobbet på morgonen! :)

Men den här veckan har jag inte en chans att ta ut den där timmen. Det blir övertid istället...

(Marie, jag säger som du - jag har illrat runt på jobbet idag!)
_ _ _ _ _

Med risk för att ni får Øyfjellet upp i halsen, här kommer ytterligare några bilder...

   



Måste erkänna att jag inte har så mycket emot fjällväggen på morgonkvisten när solen går upp och lyser mot snön. Vackert, vackert... på eftermiddagen, däremot, när solen istället går ner bakom fjället - då kan jag styra min begeistring...
_ _ _ _ _

Härliga ungar! En av tjejerna på helse&sosial sprang efter mig i korridoren idag:
"Varsågod, Jenny, det här är till dig!" TACK!!


Mmmm... gott!
_ _ _ _ _

I skyltfixartagen:

   

... fast jag har en känsla av att det blev lite svajig norska. Jaja, tror de fattar ändå!

(är det förresten nån som har ett förslag på hur man talar om att det är förbjudet att ta med mat och dricka in i biblioteket, och att det inte är lov att sitta i sofforna om man har på sig verkstadsoveraller - utan att använda orden "inte" och "förbjudet"? Går det att formulera på ett positivt sätt??)

Sen är ju "påskekrim" ett vedertaget begrepp här i landet, så jag satte upp lite boktips
på informationstavlan utanför personalrummet:


Kommentarer
Postat av: Anonym

Eftersom de små liven verkar vilja göra allt för att charma dig så tala om vad som gör det glad genom jag-budskap,



Gör din bibliotekarie glad kom i rena oljefria kläder.



Jag uppskattar om oljiga overaller lämnas i verkstan. /Jenny



Var sak på sin plats böcker i biblioteket, mat i matsalen...



Fast på norska då. Kanske det funkar eller inte...

Men det var i alla fall några förslag ;)

2010-03-18 @ 21:49:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0