Gått på stan

Idag har jag gjort nåt som jag inte gör särskilt ofta: gått på stan! Med Unni, såklart (nån som är förvånad?). Egentligen hade vi tänkt oss en skidtur på Ollmoen men när det visade sig att Halsøy IL firade sitt 90-årsjubileum med stafett just där så drog vi öronen åt oss. Vi vill inte ha publik som ser på när vi vinglar fram... :) 

Så istället vinglade vi omkring från butik till butik. Vilket bland annat resulterade i bebiskläder (till Evas lilla knyte). Och böcker. Många böcker... för när det visade sig att NotaBene reade en massa titlar för 25:- styck, då fick bibliotekarien fnatt. Unni undrade om jag inte borde strunta i jobbet på en lördag och jo - det borde jag kanske. Men i alla fall!! 
_ _ _ _ _ 

Middagstips - enkelt och gott:

Räkor i stark sås (4 port)

1 liten gul lök
1/2 purjolök
100 g champinjoner (färska, antar jag, fast jag tog burkvarianten och dubbelt så mycket)
1 röd paprika
2 msk smör 
1 tsk curry
1 krm cayennepeppar
2 pressade vitlöksklyftor
1 msk soja
2 dl lätt créme fraiche 
1 kg oskalade räkor (jag tog 400 g färdigskalade)

Finhacka löken. Skiva purjolök och svamp. Strimla paprikan. Fräs allt i smör tillsammans med curry, cayennepeppar och vitlök ca 2 min. Tillsätt soja och créme fraiche. Låt koka ytterligare några min. Skala räkorna (jaja, om de inte redan är skalade då). Lägg ner dem i såsen. Låt räkorna bli varma. Servera med t.ex. jasminris och grönsallad (fast jag valde pasta och körsbärstomater).
_ _ _ _ _

En liten sommarfilm från Holmön!


Häggen därhemma anno 2009. Fotograf: lillasyster!


Vid Bergudden
_ _ _ _ _

En älg på besök hos Thorbjörn.
_ _ _ _ _

... och apropå ingenting alls: filmen Otäcka odjur med bl.a. John Cleese har på norska
fått titeln Olme beist. Håhåjaja!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0