Söndagsstängt

Ooops!

Vi hade allt lite tur i helgen, jag och kompisarna. För jag hade inte tänkt på att affärerna stänger tidigare på pingstafton! Att det är söndagsstängt i Norge är ju ingen nyhet, så att vi behövde handla mat för hela helgen var vi på det klara med (även annandag pingst är ju röd dag här så det var långhelg). Men när klockan närmade sig 16.00 i lördags, då sa jag att kanske, kanske vi borde svänga in på Coop Extra och handla, just in case. Normalt sett är det lördagsöppet till framåt kl 22, men tänk om... Så vi spankulerade in genom dörrarna kl. 15.58. Och det var ju en himla tur. För matbutikerna får enligt lag inte ha öppet längre än till 16.00!!!

Fra Lov om helligdager og helligdagsfred
§5. Salg fra faste utsalgssteder:
På helligdager skal faste utsalgssteder
som selger varer til forbrukerne, holde stengt.
På jul-, påske- og pinseaften skal de stenge kl. 16.


I Brønnøysunds Avis var det häromdagen en helsida om de kraftiga reaktionerna på att Prix-butikerna av misstag höll öppet till kl. 18. Konkurrerande livsmedelsbutiker uttryckte raseri och besvikelse, flera kunder var skakade och menade att lagen ju gäller alla och att detta borde bestraffas. Jo, det gick faktiskt så långt att butikerna polisanmäldes...

Var det så i Sverige förr? Alltså innan vi fick söndagsöppet och affärerna började tävla om vem som har öppet längst?
_ _ _ _ _

Full fart imorse! Ställde som vanligt väckarklockorna (jo, jag har två) på 06.00. Stängde tydligen av båda två och somnade om. Och vaknade igen kl. 07.00. Och sprätte upp! Hann duscha, bädda, äta frukost och packa cykelväskan, susade så iväg nerför backarna (och cykeln rullar mycket bättre nu som Harald fixade bakdäcket, undrar om han har oljat kedjan eller nåt?) - jag hann med ett nödrop. Med sisådär två sekunders marginal sladdade jag in på bibblan!! Fast det var flera som hunnit undra var jag var - för jag brukar vara på plats en kvart innan. Jaja.
_ _ _ _ _

Det här är det enda jag saknar med min lägenhet (utom manligt sällskap, då, men det hamnar i en helt annan kategori och beror knappast på bostaden) - kvällssol:



Det är liksom inte samma sak att sitta i skuggan och se bort mot solsluttningen...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0