Quiz

Nu har jag satt igång adventskalenderquizen på bibblan. Trodde inte att så många skulle hitta dit
eftersom det inte är första december än - men jag fick in uppåt 40 svar redan igår. Och nåt liknande idag.

Helt OK! :)

Fast frågorna visar sig vara svåra, bara hälften svarade rätt igår. Vad jag frågade om?

Svenskene har en fridag i julen som vi ikke har i Norge. Hvilken dag?

... och det är förstås trettondagen!

Idag ställde jag följande fråga:

Hvor mange DVD'er har biblioteket til utlån?

... och drog vinnarna bland de tio som var närmast rätt svar. Några elever ställde sig faktiskt vid DVD-hyllan och räknade, övertygade om att komma fram till exakt rätt antal (tills jag påminde dem om att det ju faktiskt är en del filmer som är utlånade också...). Andra chansade vilt. Och så var det kollegan som tog en snabb överblick, tänkte efter och sa att "det måste vara nånstans kring 1200 - jag svarar 1208". Jag höll på att trilla av stolen - det rätta svaret var 1206, men så ligger det två filmer inne på kontoret också, som jag inte hunnit registrera än. Helt otroligt!!!

Om han vann? Egentligen borde han ju gjort det, men när jag nu sagt att jag skulle dra lott bland de tio närmaste fick jag ju lov att göra det också. Och han vann inte. Men jag har lagt ett litet tröstpris på hans skrivbord! :)

Många filmer? Jo. Jag är min egen lilla AV-central! :) Jag har dels en hel del vanliga spelfilmer, både sådana som används i undervisningen (Whale rider, Dead man walking, American history X, Rabbit proof fence, Jakten på nyresteinen...) och ren underhållning (bland annat ett 20-tal julfilmer som nu lånas för fullt), dels dokumentärer och faktafilmer inom många områden (de senaste inköpen handlar om asbest i boningshus, polarområdena, matkultur och barnuppfostran). För ett par år sen bestämdes det att inköp av film görs via mig, och att jag ansvarar för registrering och utlån av rubbet. Mycket mer överskådligt och effektivt än att lärarna sitter på småförråd runt omkring på skolan och ingen vet vem som har vad!
_ _ _ _ _

Den andra quizen, den på Onkel Oskar?

Mja.

Ingen vinst igår ikväll heller - men som vanligt hade vi skitskoj! Fast vi satte nästan i halsen när vi fick veta att det var sista quizen innan jul. Va!?! Juluppehåll redan?!?!

Morr.

Fast då blir det tid att plugga på en del av de där områdena där vi har (en hel del) förbättringspotential. Amerikanska presidenter. Filmregissörer. Italienska premiärministrar. Fast det sistnämnda tror jag förresten vi skiter i - det lär ju aldrig komma en sån fråga igen. "Vad hette den första italienske statsministern, som innehade posten från mars till juni 1861?" - hur i HELSKOTTA skulle vi kunna veta det!??! Han hette Camillo Benso conte di Cavour, förresten. Hade aldrig hört namnet.

Men vi visste vilken barnboksfigur Carlo Collodi skapade (Pinocchio), vad Anjou är för slags frukt (päron), vilken dag som är den första norska flaggdagen efter nyårsdagen (21/1, prinsessan Ingrid Alexandras födelsedag) samt att en unghingst i USA kallas "colt".
_ _ _ _ _

Eva och Rickard tyckte nog att jag var övermåttan trög med att installera väderstationen jag fick till födelsedagen i fjol. Så jag fick en ny den här gången. Lite enklare, lite mer lättinstallerad.



Hehe! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0