Nära var det...

... men vi vann inte. Inledde quizen starkt med en andraplats (bara en poäng från de som vann),
och i andrarundan blev vi nummer fyra (två poäng bakom de som delade segern). Helt OK start
- nu är det bara att köra hårt! :)

Ett axplock av frågor:

Sådana vi kunde svaret på:
Vem skrev Germinal? (Emile Zola)
Vem var far till Karl den store och son till Karl Martell? (Pippin den lille)
Vem regisserade Ocean's Eleven? (Steven Soderbergh)
I vilken fjord finns fjordarmarna Nærøyfjorden och Lustrafjorden? (Sognefjorden)

Sådana som vi inte hade en susning om:
Vad hette John Waynes sista film? (The Shootist)
Vilken kejsare påbörjade byggandet av Colosseum? (Kejsar Vespasianus)
Vilka vetenskapsmän ligger bakom integral- resp differentialekvationen?
(den ene tror jag var Newton, den andre minns jag inte...)
Vad heter det när man har varit gifta i 11 år? (Stålbröllop)

Och så den irriterande kategorin där vi får alternativ, men gissar fel...
(där är vi rätt konsekventa, eller så har vi helt enkelt en jäkla otur!!)
Tog Lasse Kjus guld eller silver i alpin kombination vid OS 1994? (skulle svarat guld...)

... och flera musikfrågor av typen Vilket år kom denna låt ut - 1971, 1972 eller 1973?
Ska f-n veta... vi prickade rätt på en enda av sex...
_ _ _ _ _

Jag satte en skylt på lånedisken imorse att jag var ute på ett ärende (= fick hjälp av vakt-
mästaren att köra hem kylskåpet, som reparatören inte hittat något som helst fel på. Fan tro't.)
När jag kom tillbaka hade en uppfinningsrik elev ändrat texten...



... och istället för "ärende" stod det:



Äventyr?? Jo jo! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0