Nära, så nära...

... men vi vann inte quizen igår kväll heller. Två snöpliga andraplatser, och båda gångerna var
vi bara en ynka poäng efter de som vann. Aaagh!!!

Frågorna? Några exempel:

Vad står HV för i hockeylaget HV71?

Hur många norrmän kan sånt?? När inte ens jag som är svensk svarade rätt... fast jag var
i närheten. Föreslog Huskvarna-Värnamo, men det skulle vara Huskvarna-Vätterstad.

USAs flagga har flest stjärnor av alla, men vilket lands flagga har näst flest
- 27 stycken?

Håhåjaja. Vi var inne på allt från Trinidad&Tobago till Vanuatu och Kiribati - men skrev till slut Mikronesiska federationen. De tre förstnämnda hade inga stjärnor alls på sina flaggor, har jag nu tagit reda på. Mikronesien har i alla fall fyra.. men det räckte ju inte. Rätt svar: Brasilien... det hade vi inte en tanke på!!

I vilket land heter presidenten
Abdullah Gül?
Vi kom fram till att det inte är så många land/språk som har bokstaven ü - och resonerade oss därför fram till Turkiet. Helt rätt! :)

För vilket land tävlade grekiska Vicky Leandros när hon vann Eurovision song
contest med "Après toi"?

Aaagh. Här har jag tjatat och tjatat om att det är för lite schlagerlåtar på quizen - och när det äntligen kommer en fråga på temat, då missar jag svaret!! En i laget var tvärsäker på Frankrike, en annan föreslog Schweiz (vilket jag också var inne på). Men svaret var... Luxemburg!

Och så kom det en 5-poängsfråga på tema huvudstäder. Yess!! Det har jag ju pluggat på hela vintern. Men vad hjälpte det? Vi klarade två - Nordirlands och Toscanas. De andra:
I vilken europeisk huvudstad ligger Stoclet-palatset? (Bryssel, vi svarade Bukarest)
I vilket land ligger Salalah? (som tidigare var huvudstad om jag kommer ihåg frågan rätt)
Vi svarade Bangladesh, skulle svarat Oman.
Och till sist: Vad heter huvudstaden på Sri Lanka? (den administrativa, alltså inte Colombo)
Jag sa att det var nåt långt och krångligt. Det var det. Mycket långt och mycket krångligt. Och vi var inte i närheten: Sri Jayawardenapura-Kotte. Fast man fick godkänt om man bara svarade Kotte också. Det var ju själva f-n att vi inte visste det!

Men vet ni - nu gör quizen en månads uppehåll. Va'fan?! Abstinens!!
_ _ _ _ _

Snacka om otursförföljd bröllopsresa! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0