Norsk byråkrati

Nu riskerar svenskar som arbetspendlar att bli tvångsskrivna i Norge.

Hu då. Den beryktade norska byråkratin gör en framstöt...

Vilken tur då att jag skrev mig här alldeles frivilligt! :) :)

Att inte kunna rösta i svenska landstings- och kommunalval känns inte som nån stor förlust (däremot har jag fortfarande rösträtt i riksdags- och EU-val, så då röstar jag såklart). Då var det värre att tvingas punga ut med uppåt 90.000:- för att få norska registreringsskyltar på bilen - för att inte tala om vilken administratv härva det visade sig vara! Trodde jag skulle bryta ihop...

Mer på temat: Nytt lågstatusjobb för svenskar i Norge
"Jag gillar inte norrmän särskilt mycket. De är lata och ska bara ha rast hela tiden medan
svenskar är flitiga och gör ett bra jobb
" - jojo, antar att det uttalandet kan väcka en del
reaktioner...
_ _ _ _ _

Quizen?

Hm. Den första rundan tror jag vi tar och glömmer direkt. Nej, vi kom inte sist.
Men dåligt gick det.

Andra omgången gick bättre - en delad tredjeplats, trots att vi bara var två i laget.
Och bara några futtiga poäng efter de som vann!!

Mycket irriterande nr.1:
Jag hade pluggat på Oscarsnomineringarna och lärt mig allt i kategorierna Bästa film, Bästa manliga resp kvinnliga huvud- och biroll samt regissörer. Då kom det såklart inte en enda fråga i ämnet.

Mycket irriterande nr.2:
Vem var spansk förbundskapten i fotboll när de vann EM-guld 2008? Jag tänkte och tänkte och tänkte och VISSTE ju vem det var!!! Såg honom för mig och kom så långt som till att han hette nåt som började med Ar. Men längre kom jag inte, så vi svarade Mourinho bara för att i alla fall ha ett helt namn. Och vad tror ni han hette? Aragones. Aaagh!!!!!

Mycket irriterande nr.3:
Vilken månad infaller allhelgonaafton? Rätt svar: oktober. 31 oktober, närmare bestämt. Lik förbaskat var det flera som protesterade högljutt och krävde att få rätt när de svarade november - eftersom allhelgonadagen ju infaller 1 november. Att få dem att begripa att det var snack om två olika dagar var omöjligt. Suck. Då får man anta att de också anser att nyårsdagen infaller i december, eller...? Gnällspikar.

Mycket imponerande:
Unni drog till med en vild gissning på en av musikfrågorna och skrev Nick Kershaw som artist trots att ingen av oss har en susning om hur han låter. Och det var RÄTT!!!
_ _ _ _ _

Hoppsan! Den här älgen har visst hamnat lite snett...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0