Bokberg



"Är det bara du som jobbar på den här skolan?!" utbrast en elev när han såg det växande kaoset bakom lånedisken på förmiddagen idag. Nehejdå, så är det ju inte - men att jag har mycket att göra, jovars. Och faktum är att jag tycker det är kul!! Dessutom är det så oändligt mycket bättre att jag blir begravd i böcker innan skolavslutningen än att jag måste skicka massor av kravbrev och räkningar senare i sommar. För se, det är det tråkigaste jag vet. I fjol fick jag dessutom telefonsamtal från ett par ilskna mödrar vars söner bedyrade att de lämnat tillbaka det de lånat och därmed kunde de inte begripa hur jag kunde vara så fräck att tro nåt annat - och skicka RÄKNING till och med!? Suck och stön. Bara att bita ihop och be om ursäkt. Ord stod mot ord och att böckerna inte avregistrerats i mitt utlåningssystem bevisade enligt dem ingenting. Visserligen var just dessa unga herrar mer än lovligt slarviga, men hellre än att ge skolan dåligt rykte valde jag då att helt sonika köpa in ett par nya ex av de böcker som aldrig dök upp. Vi hade marginal på läroboksbudgeten så det var ingen fara. Även om en del av mig muttrade och tänkte stygga tankar.

Nåväl - nytt år, nya elever! Så långt är de jätteduktiga - återstår att se efter avslutningen på torsdag hur mycket som fattas den här gången. Har en idé om att skicka påminnelser via Facebook på fredag och se om det har effekt. Nä, alla är inte på Facebook - men nästan. Och de jag inte hittar får ett vanligt brev i posten.

Kaoset bakom lånedisken? Nu har jag gått igenom alla böcker
- och fått lite mer system på tillvaron:





_ _ _ _ _

PS. Vi ser fram emot att slippa vattenbrist på Holmön i sommar! :)

På Holmön får man gå över ån efter vatten

Kommentarer
Postat av: Marie

Finns det ett system i de där bokhyllorna också?

2011-06-23 @ 08:49:22
Postat av: Jenny

Beror på vem du frågar! :) Själv har jag (nästan) stenkoll - fast jag tror kanske inte nån annan fattar systemet...

2011-06-23 @ 09:26:02
Postat av: Marie

Inget allmänt vedertaget sådant alltså. ;) Nåja, huvudsaken du hittar, för nån annan lär väl inte behöva söka där.

2011-06-23 @ 20:34:46
Postat av: Jenny

Nja, njä, varken SAB eller Dewey funkar riktigt i sammanhanget - får se hur det blir till nästa år, om jag nu får ett förråd med hyllor tills dess. Vore ju på sätt och vis bra med ett system som inte bara finns i mitt huvud...! :)

2011-06-23 @ 22:36:03
Postat av: Marie

Haha, det har du rätt i. Det kan ju hända att någon behöver leta där någon gång.

2011-06-26 @ 16:41:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0