Fjordblänk

Se där! Om jag står på tå på min veranda kan jag faktiskt skymta fjorden!



Lika smällvarmt idag som igår. Det var +33,9 på mitt kontor när jag kom till jobbet... och det ser inte ut att hjälpa särskilt mycket att öppna fönstren heller, för lite vind för att få korsdrag. Jaja, tids nog klagar vi över att det blir kallt igen!

I eftermiddag bär det av till Sverige igen. Imorgon kväll har vi klassträff i Täfteå (dryga 20 år sen vi gick ut högstadiet) och på söndag har jag tänkt hinna ut till Holmön. Är en aning orolig för hur vägen över fjället ser ut. På grund av stor snösmältning i fjällen varnas det för "20-årsflom", det vill säga översvämning i paritet med det värsta under de senaste två decennierna. Och de två älvar som kan komma att välla allra mest över sina breddar är Ranälven och Austervefsnan. Den sistnämnda slingrar sig fram precis där jag ska köra i eftermiddag... och bitvis ligger vägbanan inte särskilt långt ovanför vattenlinjen. Den normala vattenlinjen, alltså. Enligt lokaltidningen kan vattengenomströmningen i Vefsnan komma att öka från normala 400 kubikmeter i sekunden - till 2000. TVÅTUSEN KUBIKMETER VARJE SEKUND! Det är mycket vatten, det.

Håll tummarna för att vägen inte spolas bort! Då får jag vända och köra via Mo i Rana istället.
_ _ _ _ _

Måste bara visa er! En liten stilstudie av lilleman som äter glass. Ser onekligen gott ut... :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0