Platsbrist

Nordland fylkeskommune har ett reglement där man anger hur stort ett skolbibliotek ska vara, baserat på bland annat antal elever. I enlighet med detta skulle mitt bibliotek varit en bit över 400 kvadratmeter. Det är det inte. Jag har 216 - vilket i mångt och mycket är alldeles för lite. Det hade varit önskvärt med fler studieplatser, ett eller ett par grupprum, lite fler bokhyllor - med mera. Men det är bara att göra det bästa av situationen. Förhoppningsvis får jag ju lite mer plats innan det här läsåret är över, då planen är att slå ut ett par väggar mot det som var städpersonalens uppehållsrum (det tjänar jag ca 8 m2 på) och genom att flytta ingången till biblioteket en bit ut gången (typ 6m2 till). "Alle monner drar" som det heter på norska! :) Dessutom har jag ju övertagit städpersonalens kontor/garderob och därmed fått ett välbehövligt magasin.

Men nu som det är ganska trångt, vad göra? Jo, då gäller det att hitta speciallösningar! Alltid kan man hitta nån outnyttjad vrå... :)


Scannern fick inte plats vid databordet - då ber man vaktmästarna skruva upp en extra skiva




Jag har diverse spel til utlån - men var förvara/exponera dem? Tja, fönstren in mot kontoret
visade sig vara outnyttjad areal! (jaja, jag vet det är lite rörigt, men ni ser hyllorna, väl?)



Med en liten plexiglasskiva blev det dessutom plats till skyltning på utsidan


... och med hyllor i hörnet bakom soffan blev det plats för seriealbumen


Fast allt har jag inte hittat en lösning på...


Skåpet med undervisningsfilm är överfullt...


... och böckerna på avd 700 (Konst) får inte plats i hyllorna utan ligger i högar längst upp

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0