Quizen

Äh! Vi kunde vunnit den första rundan på quizen igår. Vi hamnade i delad ledning, nämligen, men så sket det sig på utslagsfrågan. Jag gick fram för att svara på den (tidigare fick man vara två från varje lag men nu bara en), och den löd:

Hur många invånare är det i Rom?

Aaagh. Ingen aning. Vi gissade väldigt fel båda två, men jag en aning mer än motståndaren. Mest irriterande var att alla andra i mitt lag hade bättre koll och skulle vunnit omgången åt oss om nån av dem fått chansen...

Och vi hade kunnat avgöra redan innan utslagsfrågan. Kvällens första hurtigspørsmål gällde längden på Nordlandsbanen, och hade vi bara svarat i kilometer istället för mil hade de två bonuspoängen varit våra. För att inte tala om frågan om namnet på den Nobelpristagare i medicin som dog strax innan han tilldelades priset. Jag hade kollat upp det, till och med skrivit ner Ralph M Steinman på en lapp (alltid på spaning efter potentiella quiz-teman) - men så kom jag inte ihåg namnet! Suck och stön.

Well. Man kan ju inte vinna jämt. Men det är kul att försöka! :)
_ _ _ _ _

Jag fick med mig en bunt med Se&Hör från Sverige. Mamma har fått dem av grannen som i sin tur har fått dem av en bekant. Och jag tänker ge dem vidare till Unni om hon är intresserad. En form för återanvändning, med andra ord!

Det är fascinerande - och ibland en smula skrämmande - att se hur rubrikmakarna lyckas vrida och vända på de nyheter som presenteras. Inte alltid lika lätt att gissa sig till vad som ligger bakom...

Några exempel:

"Persbrandts svek blev för mycket - Sanna tröstas av en annan man"
Som visar sig vara hennes bror.

Och på samma tema:
"Efter det tunga uppbrottet från Marie - Måns tröstas av en annan kvinna"
Nämligen sin mamma.

"Ny glädjeyra i kungahuset - Maddes drömbröllop i Gottröra"
Jahaja. En av hennes kompisar gifte sig.

"Victoria har fått glädjebeskedet - det blir en flicka"
Nåja. När man läser det finstilta handlar det om prins Joachim i Danmark och hans fru som väntar smått och som efter flera pojkar hoppas på att barnet är en flicka.

Så länge man bara tar det de skriver om med en nypa salt är det ganska underhållande... :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0