Förstaintryck

Vilka böcker tycker ni ser trevligare ut? Jag gissar att de flesta av eleverna skulle svara de ljusblå med bilder på, och det är också därför jag har köpt in dem. Det handlar om två utgåvor av verket Norges litteraturhistoria - där de skinninbundna böckerna är 3. utg. från mitten av 1970-talet, och de till höger är den senaste utgåvan, från mitten av 1990-talet. Insåg häromsistens att bibliotekets litteraturhistorieböcker lämnar en del övrigt att önska, och även om den gamla utgåvan funkar fint när eleverna ska skriva om författare från andra halvan av 1800-talet, får de närmast panik när jag hämtar en skinninbunden gulnad bok utan omslagsbild. Så nu lurar jag dem lite... för även om den nya utgåvan är reviderad, skiljer sig texten inte mycket från den gamla. Men lyckas jag minska motståndet mot att över huvud taget öppna böckerna, har jag i alla fall kommit en bit på väg! :)



Tilläggas skall att verket är utsålt sedan länge. Tack och lov för antikvariat.net där jag fick träff.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0